Går som tåget för Bastuträskterminalen

På Bastuträskterminalen pågår ett intensivt markarbete för att hinna fördubbla ytan innan vintern slår till. Totalt handlar det om investeringar för 14 miljoner kronor.

"Idag har vi uppläggningsytor på åtta hektar vilket nu ska utökas till 16 hektar," säger Per-Rud Petersen.

"Idag har vi uppläggningsytor på åtta hektar vilket nu ska utökas till 16 hektar," säger Per-Rud Petersen.

Foto: Lars Westerlund

Bastuträsk2023-10-04 07:00

– Idag har vi uppläggningsytor på åtta hektar vilket nu ska utökas till 16 hektar. I november ska allt vara klart, berättar platschefen Per Rud-Petersen för Norran.

Utbyggnaden av Bastuträskterminalen sker åt alla håll på området och som entreprenör har Holmen anlitat Bennys AB.

undefined
I november ska den utökade anläggningen vara färdig.

– Nu kommer den östra delen av området även att hamna i Skellefteå kommun, konstaterar Per.Rud-Petersen.

Största delen av investeringen, närmare bestämt 10 miljoner kronor, kan genomföras genom stöd från Klimatklivet vars syfte är att göra det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. 

– Genom att mer transporter av virke och trävaror kan flyttas från landsväg till järnväg görs stora klimatvinster.

undefined
"Nu när verksamheten växer kommer vi nog att behöva ytterligare några medarbetare här", berättar Per Rud-Petersen.

Holmen Skog, som sedan juli 2022 äger terminalen, satsar själva fyra miljoner på utbyggnaden.

– Förutom uppläggningsytorna tillkommer även nya fordon och utrustning så att vi även ska kunna hantera trailers och containers med trävaror, berättar Per Rud-Petersen.

Initiativet till att bygga Bastuträskterminalen kom från Holmen Skog 2008. Norsjö kommun nappade på idén, liksom ett antal lokala företag.

undefined
Numera passerar varje år ungefär 200 000 kubikmeter Holmenvirke terminalen.

Kärnverksamheten har ända sedan terminalen invigdes 2012 utgjorts av lossning och lastning av rundvirke. Numera passerar varje år ungefär 200 000 kubikmeter Holmenvirke terminalen. Det nya i konceptet är att kunna erbjuda kunder hantering och omlastning av alla godsslag.

– Containerhanteringen kommer att ske på området söder om järnvägsspåren, säger Per.

undefined
"Genom att mer transporter av virke och trävaror kan flyttas från landsväg till järnväg görs stora klimatvinster", säger Per-Rud Petersen.

Terminalen fick ett andra spår redan 2015 och 2019 förlängdes ett av spåren rejält så att man kunde ta emot tåg som är 660 meter långa. Per Rud- Petersen konstaterar att man även fortsättningsvis klarar sig med två spår.

I dag arbetar fyra personer på Bastuträskterminalen.

– Nu när verksamheten växer kommer vi nog att behöva ytterligare några medarbetare här, berättar Per Rud-Petersen.

undefined
Järnvägsspåren utgör kajen på Bastuträskterminalen.

Idag är det främst Holmen som använder Bastuträskterminalen för sitt rundvirke men siktet är inställt på att även andra företag inom skogs- och träindustrin ska nyttja den. Dessutom tänker Holmen börja transportera trävaror från sina anläggningar i Bygdsiljum och Kroksjön via Bastuträskterminalen.

– Vi har, tillsammans med företaget TFK Logistics AB, tagit fram en spännande logistiklösning med järnvägstransport två gånger i veckan direkt till hamnen i Göteborg vilket minskar klimatavtrycket, avslutar Per Rud-Petersen.

undefined
Det är stora jordmassor som ska flyttas på terminalen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!