Utanför Handlarn i Bastuträsk står numera en skylt där den som känner sig krasslig uppmanas att känna efter en extra gång innan man går in genom dörren.
I stället kan man ringa till butiken och få sina varor hopplockade för avhämtning. Handlarn erbjuder sig även att köra ut matkassarna.
Från Åmsele
Allt för att minska risken för coronasmitta.
– Vi måste hjälpas åt, säger butikschef Monica Elisdahl Vikström.
Hon berättar att hon fick idén av Handlarn i Åmsele. Butiken hade lagt ut ett likadant erbjudande på sin Facebooksida och då frågade Monica om det var okej att hon gjorde samma sak.
Äldre människor är förstås en viktig målgrupp. Men det finns fler: när Norran besöker butiken ringer en person som nyligen har varit i Stockholm och som därför inte vill ge sig ut och handla.
Ingen försäkring
Nu hoppas Monica att de som känner sig lite krassliga verkligen tar chansen och använder sig av servicen.
Det är en bra hjälp för dem som inte kan handla själva. Vi måste hjälpas åt när det blir så här.
Själv känner hon sig inte särskilt orolig. Däremot funderar hon på hur det går för butiken om alla tre som jobbar här blir sjuka.
– Då måste jag stänga igen. Jag har precis kollat med försäkringsbolaget och jag har ingen försäkring som täcker det, säger Monica.
Vad tänker du om allt som händer runt coronaviruset?
– Man blir lite rädd. I början trodde jag ”äh, det är inget”. Men ju längre det har gått desto mer inser man att det är något. Det är bara att kolla på vad som händer i Italien.
Ett bra initiativ, tycker kunden Mona Eklund:
– Det är en bra hjälp för dem som inte kan handla själva. Vi måste hjälpas åt när det blir så här, säger hon.
Är du orolig för egen del?
– Nja, jag har inga andra sjukdomar. Vi får hoppas att det inte blir så farligt och räcker så länge. Jag tror att vi kommer att klara av det.
Från och med i morgon, fredag, kommer butiken även att ha extraöppet en timme på morgonen onsdagar och fredagar, bara för de kunder som tillhör riskgrupperna.