Hög efterfrågan på favoriter för julbordet

Varje år i slutet av november ställer Bastuträsk Charkuteri om sin produktion. ”Vi har 14 produkter som är speciella för julen”, säger vd Mattias Berg.

Edvin Enkvist på Bastuträsk Charkuteri visar upp en av julens storsäljare, skinkspadet som används till dopp i grytan.

Edvin Enkvist på Bastuträsk Charkuteri visar upp en av julens storsäljare, skinkspadet som används till dopp i grytan.

Foto: Lars Andersson

Bastuträsk2020-12-16 08:00

Det i stort sett likadant ut år efter år på Bastuträsk Charkuteri. Vecka 47-48 öppnar butikerna för leveranser av julmat.

– Stora volymer beställs. December är mer än dubbelt så stor som en vanlig månad för oss, berättar Berg som tagit in ett par extra i produktionen för att klara efterfrågan.  Många Bastuträskprodukter, 14 stycken, är unika för julen som tomtegröt, skinkspad och kalvsylta. Prinskorven är det dock inte.

undefined
Robert Berg på Bastuträsk Charkuteri märker en mängd julskinkor.

– Vi säljer lika mycket av den i december som vi säljer under årets elva övriga månader tillsammans.

Skinkan är det alltid stor efterfrågan på, men Berg konstaterar att den blir dyrare än på flera år då det varit råvarubrist.

–Julen är superviktig för oss på många sätt. Den betyder både ökad volym och ökad lönsamhet, samtidigt som vi ser det som en möjlighet att nå ut med vårt hantverk och hitta nya konsumenter.

Året har varit händelserikt för Bastuträsk Charkuteri. Nyligen berättade Norran att förertaget riskerar att bli utan pandemipengar delar av hösten för att det svarade för uppriktigt på frågor. Annat negativt har varit att en av marknadens största aktörer bara tar in centrala leverantörer i sin e-handel, vilket gjort att charkfabriken inte kommit med och där tappat omsättning.

undefined
”Julen är superviktig för oss på många sätt. Den betyder både ökad volym och ökad lönsamhet”, säger vd Mattias Berg.

Andra saker är positivare. För ungefär fyra månader sedan paketerade företaget om en del av bassortimentet i kartonger.

– Vi ser det som vårt eget sätt att förmedla den kvalitet och den tradition vi förvaltar. Nu går det att göra fina förpackningar utan alltför stort kostnad, samtidigt ger kartongerna möjlighet att förmedla det vi vill. Förändringen har tagits emot väl.

I den första pandemivägen under mars hände en annan positiv sak. Lidl gick ut och sökte lokala leverantörer. Av de 39 nya som fick chansen var Bastuträsk Charkuteri den nordligaste. Företaget fick möjlighet att sälja dess Västerbottensgrillkorv genom 194 butiker i hela landet från försommaren och under fyra månader.

– Visst blev de en stor och fin aktör för oss under den tiden. Vi för nu en ny dialog med Lidl. Det har varit positivt att vårt varumärke bli bättre igenkänt av många.

undefined
14 produkter har Bastuträsk Charkuteri bara under juletid. En av dem är torkad lammbog…

Bastuträsk Charkuteri hycklar inte med att det är inlandspatrioter. Därför har företaget också startat en e-handel som heter Träskshopen med prylar för dem som ”älskar inlandet”.

undefined
…och en annan är pressyltan.

– Det är inget vi kommer att tjäna pengar på, men det är accessoarer för lokalpatrioter, ler Berg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!