Bättre lösning för matning från nattåg till Skellefteå

Vy Tåg, som kör nattågen Norrland, gör nu en satsning på att få fler resenärer att åka till Skellefteå med buss från Bastuträsk i stället för från Umeå. De som åker i 1:a klass eller sovvagn på nattåget får då också med sig en frukostpåse på bussen från Café Mötesplatsen i Bastuträsk.

Maj-Britt Hägglund Westermark och Gunnar Westermark producerar nu frukostpåsar till nattågsresenärerna.

Maj-Britt Hägglund Westermark och Gunnar Westermark producerar nu frukostpåsar till nattågsresenärerna.

Foto: Evelina Eriksson

Bastuträsk2023-03-22 07:00

– Vi har testat den här frukostlösningen som Vy Tåg bekostar sedan november 2022 och det har fungerat mycket bra. Därför blir försöket nu permanent, säger Gunnar Westermark, som tillsammans med sin fru Maj-Britt Hägglund Westermark, driver Café Mötesplatsen

Den här morgonen när Norran pratar med Gunnar Westermark hade kaféet tre resenärer med nattåget som fick frukost här innan de satte sig på bussen till Skellefteå.

undefined
På bussen till Skellefteå får nu nattågsresenärerna i 1:klass och sovvagn avnjuta sin frukost.

– Om nattåget anländer i tid klockan tio över åtta hinner de äta frukost på kaféet innan bussen avgår halv nio och annars får de avnjuta frukostpåsen på bussen, berättar Gunnar som för det mesta hinner få sig en pratstund med besökarna innan de ger sig i väg.

– De här resenärerna var arkitekter som skulle jobba med något byggprojekt i Kåge, säger han.

Kaféet får besked från Vy Tåg om hur många gäster de kan förvänta sig.

undefined
Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz, konstaterar att de ser Skellefteå som en viktig stad i sitt tågnät och vill därför kunna erbjuda resenärerna en bra lösning trots att de inte kan köra tåget hela vägen fram.

– Men ibland stämmer det inte. En dag i förra veckan hade vi fått en beställning på fem frukostar men det kom 19 personer, berättar Gunnar.

Han konstaterar att den här lösningen ger resenärerna som ska till Skellefteå möjlighet att sova flera timmar längre än om de bytt från tåg till buss i Umeå.

– Och de är ändå lika snabbt framme i Skellefteå med Bastuträsklösningen.

undefined
Lösningen med matningen från Bastuträsk ger resenärerna som ska till Skellefteå möjlighet att sova flera timmar längre än om de bytt från tåg till buss i Umeå.

De som ska åka vidare med buss från Bastuträsk till Malå via Norsjö får vänta tills kvar i nio innan den bussen avgår.

– Jag hoppas att Vy Tåg i framtiden även börjar med frukostlösningen till dessa resenärer, säger Gunnar.

Om tåget är försenat får resenärerna också en frukostpåse och då ordnar Vy Tåg med alternativa transporter med taxi eller buss.

I och med den här förändringen lägger Vy Tåg till Skellefteå som en ”riktig” destination. Företagets vd Dag Lokrantz-Bernitz,  konstaterar att de ser Skellefteå som en viktig stad i sitt tågnät och vill därför kunna erbjuda resenärerna en bra lösning trots att de inte kan köra tåget hela vägen fram. 

undefined
"Vi behöver arbetskraft från stora delar av landet, och de ska kunna resa hit på ett klimatsmart sätt", säger Lars Hedqvist.

Lars Hedqvist, planeringschef vid Skellefteå kommun, menar att samarbetet med Vy Tåg går helt i linje med vad som behövs för att svara upp mot behoven för kommunens expansiva näringsliv. 

– Vi behöver arbetskraft från stora delar av landet, och de ska kunna resa hit på ett klimatsmart sätt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!