Daniel har varit med och byggt isväg över havet

Timmerbilen kör sakta ut på isvägen. Maxhastigheten är åtta kilometer i timmen, föraren får inte ha säkerhetsbälte och isdubbar är ett måste: ”Det är förbjudet att stanna ute på isen”, säger timmerbilsföraren Daniel Wallin.

Daniel Johansson har varit med och byggt isvägen.

Daniel Johansson har varit med och byggt isvägen.

Foto: Karin Israelsson

Avan2022-02-25 18:00

Vi befinner oss i Avan som ligger cirka två mil norr om Byske. Det råder full aktivitet ute på isen nere vid småbåtshamnen. Där har SCA tillsammans med underentreprenören BDX anlagt en cirka 800 meter lång isväg ut till Buskön, för att kunna avverka åt skogsägare på ön. Arbetet har pågått sedan december förra året. Den här dagen sker premiärtur med timmerbil som ska köra över isen ut till ön. 

– Det är första gången i dag som en timmerbil ska köra över, säger Daniel Johansson, underentreprenör till BDX. 

Han har varit med från början. 

– Det är första gången jag är med och gör en isväg, det är väldigt intressant och väldigt roligt, säger han. 

Han säger också att han hittills lagt ner väldigt många timmar för att allt ska klaffa och att det jobbet fortsätter. 

– Det är extremt mycket kärlek och tid och vi jobbar ju efter vädrets makter, konstaterar han. 

Tidigare har arbetsfordon använt isvägen, så det är inte första hjulparet som rullar ut på isen ut mot Buskön. 

Varför anlägger man en isväg? Jo, huvudsyftet är att kunna köra fordon till en ö för att utföra arbeten där. Nu sker bland annat avverkning av skog ute på Buskön, men man sätter också upp elstolpar för stugägare. För det arbetet svarar Skellefteå Kraft. 

Arbetena sker parallellt och beställare är Kinnbäcks samt Avans samfällighetsföreningar som äger skogen på ön. Det som utförs nu är både gallring och slutavverkning och den här dagen sker inkörning med timmerbil på isvägen. 

Säkerheten är rigorös. Fredrik Lundkvist från SCA förklarar: 

– När man kör på en isväg så skickar man hela tiden en våg framför sig, så att säga. Man får köra max åtta kilometer i timmen och isdubbar är ett måste. 

Isens tjocklek mäts varje vecka och just nu är den cirka en meter tjock. Arbetena på Buskön kommer att pågå mars månad ut. 

Timmerbilsföraren Daniel Wallin gör sig redo för avfärd. Isdubbarna sitter runt hans hals och han kliver upp i hytten. 

– Jag har kört timmerbil i tio, elva år, ungefär men det är första gången jag kör på en isväg. 

Är du nervös? 

– Nej, svarar han och tillägger: 

– Men man får inte stanna ute på isen. 

Såhär i efterhand kan tilläggas att allt gick bra. Totalt är det lite drygt åttatusen kubikmeter skog som ska fraktas från Buskön in till fastlandet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!