– Vi har aldrig ställt in ett tåg och vi kommer inte att ställa in nu heller, men vi kommer inte att dra med ånglok. Vi kommer köra med diesellok från mitten av 50-talet, och hoppas förstås på förståelse från resenärerna, säger Lars Lindström.
Arbetet för att bevara järnvägen i Arvidsjaur startades 1986 av Lars Lindström och Ulf Norman, men då som en trafikpolitisk grupp. De stred för trafik på Inlandsbanan bland annat, och lyckades övertyga riksdagspolitiker i rätt riktning.
– Det var Ulf Norman och jag som bildade en trafikpolitisk grupp här i Arvidsjaur som stred för trafik på Inlandsbanan bland annat. Vi hade mycket kontakt med kommunen och skrev många yttranden till SJ kring deras tågplaner. Så började vi fundera att kanske vi skulle ha något att åka med också, så då fick vi nys om att en rälsbuss var till salu i Umeå, så då köpte vi den 1986. Det var det första fordonet, berättar Lars.
Mellan 1989-1993 var det intensivt arbete för fortsatt trafik. Därefter blev det järnvägsförening med en annan inriktning.
– Jämfört med från början så är det inte så mycket trafikpolitik idag, för vi lyckades ju rädda Inlandsbanan med det jobb vi gjorde mellan 1989-1993. Det var en väldig diskussion och kamp om Inlandsbanan så där jobbade vi direkt mot riksdagspolitikerna, och lyckades till slut, säger Lars.
Idag är det främst de populära ångloksturerna om sommaren som sysselsätter föreningens medlemmar.