”Vi hoppas på förståelse från resenärerna”

Från intensivt trafikpolitiskt arbete till somriga ångloksturer till Slagnäs. Järnvägsföreningen i Arvidsjaur har hunnit med en del under sina år. Inför stundande säsongspremiär tillika 25 års-jubileum med ångloksturerna finns dock lite förändringar, med anledning av det eldningsförbud som råder.

Föreningsmedlemmarna Åke Riström, Jens-Otto Andersson och Leif Enberg med föreningens lokal bakom sig till höger.

Föreningsmedlemmarna Åke Riström, Jens-Otto Andersson och Leif Enberg med föreningens lokal bakom sig till höger.

Foto: Norran

ARVIDSJAUR2018-07-19 14:30
undefined
Arvidsjaurs järnvägsförening fyller 25 år och ångloksturerna fortsätter. Men som det ser ut just nu med vissa justeringar. Med anledning av torkan kommer ångloket få stanna hemma och ersättas av ett diesellok, och korvgrillningen vid Storavan går inte genomföra om inte något regn dyker upp inom kort.

– Vi har aldrig ställt in ett tåg och vi kommer inte att ställa in nu heller, men vi kommer inte att dra med ånglok. Vi kommer köra med diesellok från mitten av 50-talet, och hoppas förstås på förståelse från resenärerna, säger Lars Lindström.

undefined
Lars Lindström, till vänster i bild, har varit med i föreningen sedan starten. Åke Riström har varit med några år. ”Det som är så kul är ju allt folk man träffar. Det kommer folk från hela världen, många tågentusiaster”, säger han.

Arbetet för att bevara järnvägen i Arvidsjaur startades 1986 av Lars Lindström och Ulf Norman, men då som en trafikpolitisk grupp. De stred för trafik på Inlandsbanan bland annat, och lyckades övertyga riksdagspolitiker i rätt riktning.

– Det var Ulf Norman och jag som bildade en trafikpolitisk grupp här i Arvidsjaur som stred för trafik på Inlandsbanan bland annat. Vi hade mycket kontakt med kommunen och skrev många yttranden till SJ kring deras tågplaner. Så började vi fundera att kanske vi skulle ha något att åka med också, så då fick vi nys om att en rälsbuss var till salu i Umeå, så då köpte vi den 1986. Det var det första fordonet, berättar Lars.

undefined
Föreningsmedlemmarna Åke Riström, Jens-Otto Andersson och Leif Enberg med föreningens lokal bakom sig till höger.

Mellan 1989-1993 var det intensivt arbete för fortsatt trafik. Därefter blev det järnvägsförening med en annan inriktning.

– Jämfört med från början så är det inte så mycket trafikpolitik idag, för vi lyckades ju rädda Inlandsbanan med det jobb vi gjorde mellan 1989-1993. Det var en väldig diskussion och kamp om Inlandsbanan så där jobbade vi direkt mot riksdagspolitikerna, och lyckades till slut, säger Lars.

Idag är det främst de populära ångloksturerna om sommaren som sysselsätter föreningens medlemmar.

FAKTA

Arbetet för att bevara järnvägen i Arvidsjaur startades 1986 av Lars Lindström och Ulf Norman. De stred för trafik på Inlandsbanan bland annat, och lyckades övertyga riksdagspolitiker i rätt riktning.

Mellan 1989-1993 var det intensivt arbete för fortsatt trafik. Därefter blev det järnvägsförening med en annan inriktning.

1993 började man köra ångloksturer mellan Arvidsjaur och Slagnäs.

Idag är det inte längre en trafikpolitisk grupp, utan en förening som varje sommar kör populära turer mellan Arvidsjaur och Slagnäs. Såväl lokalbefolkning som turister och långväga tågentusiaster åker längs sträckan.

Föreningen äger två ånglok, ett från 1912 och ett från 1915. Ångloket som används om somrarna köptes för 18 000 kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!