Kommunala representanter från samhällsbyggnad deltog i veckans möte tillsammans med miljö- bygg och hälsoskyddsnämndens ordförande Anders Harr (S) och representanter från exploatörsgruppen.
Politiken fick frågan om varför man går vidare med detaljplanen trots att tre samebyar är mot en etablering.
– I alla frågor där man är intresserad av att få fram ett bra svar måste man låta processen ha sin gång, så man verkligen får upp allt på bordet och vet vad man ska ta ställning till. Som politiker är det viktigt att allt kommer upp till ytan, därför är jag intresserad av att samebyarna inte bara säger att de är emot utan också tar tillfället i akt att skriva och berätta varför, säger Anders Harr och fortsätter:
– När allt har kommit in till kommunen får vi ta ställning till det och så får vi se vilken riktning det här tar.
Samhällsplaneraren Agneta Nauclér betonade att en påbörjad detaljplansprocess inte det nödvändigtvis betyder att det blir en antagen detaljplan.
– Det kan vara så att det längre in i processen inte bedöms som lämplig markanvändning. För att kunna göra den avvägningen behöver vi börja i den här änden, säger hon.
Många frågor gällde även vilken miljöpåverkan rivningen av den gamla ladan kan ha haft. Samhällsbyggnadschefen Åsa Andersson hänvisade till ett öppet separat tillsynsärende, men kunde inte svara på specifika frågor utan hänvisade till en handläggare som inte deltog i samrådsmötet.
– Men det är inte per automatik samma sak som förorenat mark, säger Agneta Nauclér.
Exploatören bekräftade att förvärvet av marken är klart. Avstyckningen genomförs dock inte innan detaljplanen har vunnit laga kraft.
Många stugägare är rädda att etableringen ska medföra biltest- eller eventverksamhet.
– Vi inte någon typ av bilkörning. Vi planlägger inte vattnet och vi har inte planlagt för någon typ av landbanor eller liknande, utan det är tillfällig övernattning det är styrt till. Vi har inte lämnat utrymning för det i den här planen, säger Agneta Nauclér.
Det har det aldrig varit tal om heller, konstaterade exploatörsgruppen.
– I den planen som ligger finns det inget intresse över huvud taget för att göra den typen av intrång. Man vill ta till vara på de fina naturvärdena och den tystnaden som finns, säger Johan Grant.
Mötesdeltagare: Varför behöver man då ett stort garage?
– Det är för att hantera verksamheten där uppe.