I motionen står att genomfartstrafiken av tunga fordon, långtradare, är omfattande i Arvidsjaurs centrum. Nilsson menar att huvuddelen av denna trafik uppfattas av många som genomfartstrafik, och att den tunga trafiken innebär en ökad olycksfallsrisk. ”Åtgärder bör därför vidtas innan en allvarlig olycka inträffar” skriver han.
Nilsson har efterfrågat en utredning för att se över möjligheterna att leda om den tunga trafiken, men också att de negativa effekter för näringsidkare detta kan ha ska klarläggas. I motionsdirektivet står att utredningen ska vara färdigställd senast december 2018.
Miljö,- -bygg- och hälsoskyddsnämnden har lämnat ett yttrande i ärendet, där det bland annat framgår att enligt statistik från Trafikverket (2015) passerar i snitt 7000 fordon längs Storgatan per dygn, varav 630 är lastbilar och långtradare. Nämnden skriver också om de olika lagar, regler och instanser som det ska tas hänsyn till om man på något sätt vill begränsa framkomligheten för tunga fordon längs Storgatan. Främst framhäver man att tung trafik och farligt gods ej bör ledas på samma vägar, då kombinationen av de två ökar risken för olyckor.
Vid senaste fullmäktige kom ärendet upp, men det slutade med återremiss. Utöver motionens utredningsdirektiv vill man mäta vilken typ av farligt gods som passerar genom tätorten, uppskatta omfattningen av den tunga trafiken med anledning av Tjernfjellstunnelns öppnande samt hur stor del av denna som innehåller farligt gods.