Sara Lundberg, avgående kommunalråd i Arvidsjaur, berättar att hon är informerad om att ingen velat etablera en snabbladdare i Glommersträsk eller Moskosel, men hon är inte heller överraskad över det.
– Jag är glad och tacksam för att de tar investeringen, men ingen klarar av driftskostnaden därefter. Det är den information jag har, säger Sara Lundberg.
Den enda orten i de båda kommunerna där det blir en satsning på snabbladdare enligt stödet är Slagnäs och då genom biltestföretaget Tjintokk.
Trafikverket utlyste tidigare i år investeringsstöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer för laddfordon på 62 platser i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare och det är det andra i sitt slag.
Det har varit möjligt efter ett regeringsbeslut i juni 2020 och syftet är att säkerställa en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning av elfordon i hela landet.
Ansökningarna skulle vara inne 9 april.
103 ansökningar kom in. 39 orter får snabbladdare. 23 orter blev helt utan.
Skellefteå Kraft investerar i Norsjö, Burträsk tätort, Haparanda och Älvsbyn, Tjintokk i Slagnäs och TM Sweden AB i Malå.