Tufft för snabbladdare i Arvidsjaur och Arjeplog

Trafikverkets investeringsstöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer för laddfordon blev allt annat än en succé för Arvidsjaurs och Arjeplogs kommuner. I Arvidsjaur ville ingen satsa på Glommersträsk och Moskosel. Lika tråkigt var det för Jäckvik, Polcirkel och Laisvall i Arjeplogs kommun.

Sara Lundberg, kommunalråd i Arvidsjaur, är inte överraskad över att ingen ville satsa på snabbladdningsstationer i Moskosel elerGlommersträsk då det bara ingår investeringsstöd.

Sara Lundberg, kommunalråd i Arvidsjaur, är inte överraskad över att ingen ville satsa på snabbladdningsstationer i Moskosel elerGlommersträsk då det bara ingår investeringsstöd.

Foto: Kent Norberg

Arvidsjaur2021-06-08 08:15

Sara Lundberg, avgående kommunalråd i Arvidsjaur, berättar att hon är informerad om att ingen velat etablera en snabbladdare i Glommersträsk eller Moskosel, men hon är inte heller överraskad över det.

– Jag är glad och tacksam för att de tar investeringen, men ingen klarar av driftskostnaden därefter. Det är den information jag har, säger Sara Lundberg.

Den enda orten i de båda kommunerna där det blir en satsning på snabbladdare enligt stödet är Slagnäs och då genom biltestföretaget Tjintokk.

Trafikverket utlyste tidigare i år investeringsstöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer för laddfordon på 62 platser i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare och det är det andra i sitt slag.

Det har varit möjligt efter ett regeringsbeslut i juni 2020 och syftet är att säkerställa en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning av elfordon i hela landet.

Ansökningarna skulle vara inne 9 april.

103 ansökningar kom in. 39 orter får snabbladdare. 23 orter blev helt utan.

Skellefteå Kraft investerar i Norsjö, Burträsk tätort, Haparanda och Älvsbyn, Tjintokk i Slagnäs och TM Sweden AB i Malå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!