Regeringen och Sverigedemokraterna vill öka anslaget för driftstöd till regionala, icke statliga flygplatser. Det kan innebära att flygplatsen i Arvidsjaur får mer pengar att röra sig med.
– Än är det svårt att uttala sig om vad det betyder för oss men det är ju någon som fått upp ögonen för att det behövs ett större stöd för att göra det här jobbet, säger vd Linus Lundberg.
Lundberg betonar att det än så länge är ett förslag och inte ett beslut. Han säger också att bidraget är villkorat, villkor som man i dagsläget inte känner till. Eventuellt ska också fler flygplatser in i systemet och i slutänden påverkar det hur omfattande driftbidraget blir.
Planen är att höja anslaget från dagens 103 miljoner per år till 210 miljoner.
– Det är välkommet. Jag tror att alla vi mindre flygplatser går på knäna, det är hela tiden en kamp.
Enligt vd:n kommer man att hålla den budget som är lagd för 2023. Men till hösten väntar både förändringar och utmaningar. Bland annat har Trafikverket upphandlat ett nytt flygbolag som i slutet av oktober börjar trafikera sträckan mellan Arvidsjaur och Arlanda.
– Det svenska bolaget Amapola vann upphandlingen och de jobbar just nu med ett namnbyte. Det är tänkt att de ska börja flyga under sitt nya namn PopulAir i samband med trafikstart.
Bolaget kommer använda sig av en mindre flygmaskin som tar färre passagerare, från dagens drygt 80 stycken till 50. Även restid och färdväg kommer att förändras.
– Direkt till Arlanda kommer det att ta 1 timme och 45 minuter, ungefär 40 minuter längre än i dag. Till skillnad mot dagens slingning med Gällivare blir det i stället med Hemavan och Vilhelmina. Exempelvis söndagar blir det mellanlandning i Vilhelmina vilket innebär en flygtid på 2,5 timme.
Vad innebär förändringarna?
– Det får vi se på resenären. Jag hoppas att man ändå ska välja att flyga härifrån. Oavsett om det är mellanlandning eller direktflyg så är du framme snabbare än om du reser två timmar med bil till kusten för att flyga därifrån.
Tillsammans med ett 20-tal andra flygplatser står man också inför utmaningen att lösa leverans av radardata. Luftfartsverket har sagt upp sina leveransavtal och senast den sista december måste en ny lösning vara på plats.
– Tar man bort radardata för flygtrafikledningen blir de i princip blinda. Då ser de bara det de ser från tornet och det innebär att man inte kan ha samma volym av trafik samtidigt. Det tar ner kapaciteten på verksamheten avsevärt, säger Linus Lundberg.
Inför kommande högsäsong sprungen ur biltestnäringen siktar man mot att ha samma typ av trafik som i fjol.
– Det betyder i princip att vi har minst ett charterflyg från januari till mars varje dag. Förra året hade vi en ganska bra säsong, vi nådde inte riktigt toppåret 2019 men nära på.
Högsäsongen sträcker sig från december till mars och totalt 43 689 passagerare reste till och från Arvidsjaur under den perioden 2022/2023.
Linus Lundberg tillträdde som vd i våras och han säger att det varit fullt upp från start.
– Jobbet är fullt av utmaningar och det finns att göra. Det gäller att få sätta sig in i allt, både högt och lågt. Direkt jag kom in blev det en flygupphandling, men så är det, man får anpassa sig.