Kommunen har varje år ett möte med samebyarna i Arvidsjaurs kommun. Under årets möte, som hölls i tisdags, framkom det att skoterkörning i lössnö skapar problem för skogs- och rennäringen i kommunen och att buskörning ökar år till år.
– Vissa områden är perforerade med skoterspår, och det skrämmer så klart renarna, säger Johan Lundgren, Östra Kikkejaurs sameby.
I pressmeddelandet skriver Arvidsjaurs kommun att skogsnäringen förfäras över att det allt oftare körs skoter på områden där det planterats dyrbara skogsplantor.
Anders Harr (S), ordförande i Myndighetsnämnden och även privat skogsägare, pekar på faktumet att det blir kraftigare och kraftigare motorer i skotrarna, längre kammar som gräver djupare i terrängen och dessutom har de flesta gps:
– Därmed finns ingen rädsla att köra vilse utan det körs överallt. Vi måste försöka få bukt på buset, säger han.
"Varje weekend kommer "skoterfolk" från kust och grannländer, för att köra i lössnö. I grannländerna är det nämligen strängare regler vad gäller friåkning. Och vid kusten är det i regel mindre snö, än inåt landet", skriver Arvidsjaurs kommun.
Kommunen framhåller att majoriteten sköter sig men att det tyvärr finns en klick som förstör och som inte håller sig till reglerna. Utnyttjas friåkningen på fel sätt finns risken att det blir åtstramningar som drabbar besökare och medborgare, skriver de.
Även Myndighetsnämnden har under sitt senaste sammanträde lyft frågan kring skoterkörning. Nämnden beslutade då att uppdra till trafikhandläggaren att i samverkan med berörda aktörer se över hur man kan komma till rätta med den problembild som finns kring skotertrafiken på centralorten.
Enligt nämnden består problembilden i att det är dålig efterlevnad av de regler som gäller för var man får köra snöskoter och vilka hastighetsbegränsningar som gäller. Berörda aktörer som nämnden listar i beslutet är bland annat polis, utfärdare av skoterförarbevis, snöskoterföreningen och lokala eventbolag som erbjuder snöskoterarrangemang.
Nämnden önskar få förslag på åtgärder i september.
I slutet av mars uppmärksammade polis och allmänhet att skoterkörningen hade ökat i och omkring de centrala delarna av samhället. Polisen påminde då om att det är föraren som ansvarar för att se till att den körning man gör är tillåten. Om inte så riskerar man böter.