I den nationella transportinfrastrukturplan för 2022–2033 satsar Trafikverket på att minska viltolyckorna genom fler stängselåtgärder.
– Vi ska prioritera stängsel och passagemöjligheter. Då pratar vi både ren och vilt. Det är för att minska trafikdödade renar, bland annat. Det kommer att genomsyra alla våra projekt. När vi gör ett vägprojekt eller järnvägsprojekt så ska det finnas med stängselåtgärder, faunapassager och annat där det behövs, säger Helena Eriksson, regional direktör på Trafikverket Region Nord.
Väg 95 mellan Arvidsjaur och Skellefteå kommer att få ökad belastning i och med Northvolt och Trafikverket gör därför en satsning även där – men endast närmast Skellefteå.
– Sedan har vi span på förändringar inom försvarssektorn som också kommer att innebära ökade transporter. Vi följer den utvecklingen och i dagsläget ser vi att det vägnät som finns tillgodoser behovet. Men vi fortsätter att följa det och återkommer till det om det skulle förändras, säger Helena Eriksson apropå K 4.
Hon är dock orolig för vägunderhållet generellt trots att anslaget ökar med 13 procent.
– Tillståndet på vägnätet kommer att fortsätta försämras, tyvärr. 63 procent av vägnätet byggdes innan 1970 och trafiken har ökat med 44 procent de senaste 30 åren. Vi har en gammal anläggning i grunden och så har vi trafikökningar på det. Vi har även en del klimatförändringar med ökade vattenflöden som gör att det blir tuffare.