I maj bokade Kristina Bäckström, tillsammans med sin man, resan till Grekland för en veckas sol och bad. Glädjen blev dock kortvarig eftersom resebolaget redan efter en månad meddelade att avgången från Skellefteå ställts in på grund av för få resenärer.
– Vi blev erbjudna att resa från Örnsköldsvik i stället men det tackade vi nej till eftersom det kändes för långt att köra från Arvidsjaur, berättar hon.
Kostnaden för resan uppgick till drygt 31 000 kronor för två personer. I anslutning till bokningen betalade paret in en förskottsbetalning på 3 000 kronor men de pengarna har fortfarande inte betalats tillbaka.
– När man bokar resan och får bekräftelsen så står det att om researrangören ställer in resan så ska de snarast betala tillbaka pengarna, men senast inom 14 dagar. Det är inte rimligt att man ska behöva vänta i flera månader och avtalet som har ingåtts med mig har de ju brutit. Jag har uppfyllt min skyldighet med att lämna uppgifterna som de begärt.
I ett mejl till Kristina Bäckström bekräftar Detur att de har tagit emot hennes bankuppgifter och lämnat ärendet vidare till ekonomikontoret för återbetalning. Vid upprepade tillfällen har Bäckström sedan kontaktat resebolaget via mejl och telefon för att försöka bringa klarhet i när hon kan tänkas få pengarna in på kontot.
"Vi har dessvärre inte tillgång till att kunna kontrollera vart i ordningen individuella ärenden ligger i ordningen", skriver Detur i ett mejlsvar.
Efter beskedet om den inställda resan valde paret att boka en resa till Rhodos i stället genom ett annat resebolag. För drygt en vecka sedan kom de hem från semestern och då bestämde sig Bäckström för att anmäla Detur till Allmänna reklamationsnämnden.
– Sista gången jag pratade med Detur sa jag att får jag inte tillbaka pengarna så kommer jag kontakta ARN. Då sa de att nej, det vill vi inte att ni ska göra. Vi skulle vänta en vecka och så skulle pengarna vara tillbaka. Men så var inte fallet och när vi kom hem kände jag bara att nu gör jag en anmälan, jag orkar inte försöka mer.
ARN har begärt att få svar från Detur om de går med på det anmälaren kräver. Svaret ska ha kommit in till nämnden senast den 21 oktober. PT har sökt Detur via mejl och telefon.