Patrik Lindberg, som i dag bor utanför Norrköping, är designingenjör och driver sedan 2006 företaget We do. Normalt jobbar han inte med specialeffekter i långfilm, men det här projektet kunde han inte tacka nej till. Det är filmkollektivet Crazy Pictures som skapat filmen och Patrik Lindberg har ansvarat för de fysiska specialeffekterna.
– Det finns ett antal händelser i filmen som är ganska storslagna. Det har varit allt ifrån att vi har voltat bilar till att saker har exploderat, säger han.
Han vill inte spoila men beskriver en scen från trailern där en bil åker genom en laduvägg, studsar ner och voltar inuti ladan. Den scenen är uppdelad i tre steg där en del är filmad i studio med en 3D-printad bil i miniatyr, en del är filmad med en trämodell och en del med en riktig Saab.
Patrik Lindberg säger att det handlar väldigt mycket om planering, förberedelser, att tänka i flera steg och att testa.
– Det kan komma till väldigt små detaljer, hur många varv ska vi vira vajern runt bilen, hur ska vi placera tryckkanonerna för att det ska se naturligt ut, i vilken hastighet ska man köra bilen och ska det vara slak lina? Alla sådana smågrejer var vi tvungna att testa oss fram till.
Vissa grejer var svårare än andra, nästan omöjliga.
– Hade jag inte haft inställningen att ingenting är omöjligt då hade ja sagt att det här går inte. Vissa grejer var verkligen på gränsen till vad som är möjligt rent fysiskt.
Han säger att fysiska specialeffekter på så sätt är väldigt utelämnande för man har kanske bara en chans. Om en bil ska volta till exempel.
– Då har vi bara en bil att volta sedan är den förstörd. Då ska man räkna ut om ska vi putta den framåt eller om vi ska dra den. När vi flippade en polisbil utför en slänt som skulle volta och rulla så byggde vi en räls och en ramp och så drog vi den med en annan bil. Då kunde vi göra någon testvolt med en skrotbil innan men sedan är det skarpt läge, säger han och fortsätter:
– Då är pulsen ganska hög, det händer där och då. Lika spektakulärt som det är i filmen är det nästan i verkligheten också. Det händer på riktigt och det hoppas och tror jag går genom rutan också. Det blir det där lilla extra som man inte kan få till om man animerar.
Gravitationen rubbas i en scen och för att få lamporna i ladan att vrids används fiskelina, stålrör och en träkonstruktion för att simulera gravitationsförändringen.
– Det är ganska blandat med hightech där vi har fjärrstyrda tryckkanoner till att man kör äldsta tricket i boken med fiskelina. Jämfört med en Hollywoodproduktion som har motsvarande effekter hade vi en liten budget så man måste vara väldigt smart i hur man skapar och det är egentligen det som är den stora utmaningen.
Patrik Lindberg är nöjd och stolt över att få ha varit en del av film. Även fast han var jättenyfiken på resultatet och han hade många chanser att se filmen under produktionens gång valde han att vänta till galapremiären i Norrköping.
– Jag var helt överväldigad, helt knäckt. Det kan nästan jämföras med när man fick sitt första barn. Det var så mycket. Jag tycker verkligen om filmen på så många plan, den är varm, rolig, spännande och den har lite av allt. Jag är superstolt att få vara en del av det här, säger han.