Om nya direktlinjen: ”Det här tror jag absolut blir bra bra”

Sedan Nextjets konkurs i maj har Arvidsjaurs flygplats stått utan trafik, men nu är ny upphandling gjord. Ralf Lundberg, flygplatsens vd, ser fram emot hösten. ”Jag tror det här kommer att bli väldigt bra.”

Ralf Lundberg, vd vid Arvidsjaurs flygplats, har tidigare uttryckt skarp kritik gentemot Trafikverket, som han menar ej har tagit sitt ansvar gällande trafikplikten. ”Man förstod ju att den här konkursen skulle komma förr eller senare. Sedan kan ju jag tycka att Trafikverket borde ha kunnat göra något annorlunda med en tillfällig upphandling, men man vågade inte. Därför blev det så här, helt stillastående från maj till september."

Ralf Lundberg, vd vid Arvidsjaurs flygplats, har tidigare uttryckt skarp kritik gentemot Trafikverket, som han menar ej har tagit sitt ansvar gällande trafikplikten. ”Man förstod ju att den här konkursen skulle komma förr eller senare. Sedan kan ju jag tycka att Trafikverket borde ha kunnat göra något annorlunda med en tillfällig upphandling, men man vågade inte. Därför blev det så här, helt stillastående från maj till september."

Foto: Malin Johansson/NN

ARVIDSJAUR2018-08-15 14:49
undefined
Ralf Lundberg, vd vid Arvidsjaurs flygplats, har tidigare uttryckt skarp kritik gentemot Trafikverket, som han menar ej har tagit sitt ansvar gällande trafikplikten. ”Man förstod ju att den här konkursen skulle komma förr eller senare. Sedan kan ju jag tycka att Trafikverket borde ha kunnat göra något annorlunda med en tillfällig upphandling, men man vågade inte. Därför blev det så här, helt stillastående från maj till september."

I mitten av september startar den nya linjen, vilket innebär fyra månader utan trafik mellan Arvidsjaur och Arlanda. Och Lundberg tror att resenärerna snabbt kommer att hitta tillbaka till flygplatsen.

– Jag tror att när vi får den här trafiken så får vi mycket bättre trafik, och även bättre prisbild. Så jag tror vi kommer få igen våra resenärer ganska snabbt.

Som han ser det kommer den nya linjen med flera fördelar gentemot tidigare problemfyllda vintrar på grund av förseningar, inställda flyg och kvarlämnade bagage.

– Det här tror jag absolut blir bra. Regional Jet OÜ var här och flög Estoniaplanet när AG Travel trafikerade sträckan, och det var inga problem alls. Det är en fin maskin, ny och fräsch. Nu försöker vi få fram tidtabeller hur det ska flygas och även bokningsmöjligheter. Det är lite krångligt att lösa det med bokningen, men det ordnar sig på något sätt.

undefined
Nextjets konkurs innebär att flygplatsen står med kostnader men inga intäkter. ”Vi har gjort en uträkning tagit fram siffror på vad uppehållet samt konkursen kostat oss, vilket vi anser inte bör belasta kommunen”, säger Lundberg. Drygt fyra miljoner har uppehållet kostat flygplatsen, varav 1,3 miljoner i obetalda skulder från Nextjet.

Regional Jet OÜ ägs till 51 procent av den estniska staten och de övriga 49 procenten ägs av polska statens flygbolag LOT. Linjen kommer att trafikeras med en jetmaskin, Bombardier CRJ900, med 90 säten. Nextjets maskin hade 68 säten, men Lundberg menar att de inte kunde ta mer än 60 passagerare på grund av viktbegränsningarna. Nu kan resenärerna även se fram emot en betydligt kortare färdväg.

– När vi hade mellanlandning i Lycksele var tiden två timmar och tio minuter. Nu blir det ingen mellanlandning och med det här planet kommer det ta kring en timme. Fördelen med den här maskintypen är också att här kan du lasta hur mycket du vill. Det blir inga väskor kvar på avresedestinationen, säger Lundberg.

undefined
Ralf Lundberg menar att i synnerhet som problematiken med Nextjet påtalats under så lång tid bör drabbade flygplatser inte stå för kostnaderna. ”Vi borde vara skadefria i det här läget tycker jag. Vi och andra flygplatser har påtalat det här så länge, men Trafikverket har inte lyssnat."

Hur har det varit på flygplatsen sedan Nextjets konkurs?

– Det har varit rätt så bra. Från början var alla väldigt oroliga, vad händer nu? Men vi gjorde snabba åtgärder. Alla gick ner till dagtid och så har vi hyrt ut folk till olika flygplatser, privata företagare, kommunen och ett par stycken har haft tjänstledigt. Så av våra 28 fast anställda så har 12 stycken varit ute på annat. Sedan har vi hamnat i semestertider också så det har lösts sig ganska bra. Och nu kom äntligen beskedet om den nya trafiken, så nu är alla uppåt igen.

FAKTA

Bakgrund

2017 augusti: Transportstyrelsen återkallar Nextjets operativa licens på grund av att bolaget befann sig i en svår ekonomisk situation. En tidsbegränsad licens utfärdades till den 17 november.

2017 oktober: Flygbolaget Nextjet saknar för närvarande tillstånd för flygningar efter 17 november. Ansökan om flygningar efter detta datum behandlas av Transportstyrelsen. Nextjet har under sommaren hotats av konkurs, men i slutet av augusti skickades ett pressmeddelande ut där det bland annat stod att nödvändiga åtgärder vidtagits och att Nextjet ”flyger som vanligt, även efter 17 november”. Detta trots att Nextjet saknar operativ licens efter 17 november, ett ärende som just då låg hos Transportstyrelsen.

2017 oktober: I slutet av oktober utfärdar Transportstyrelsen en permanent operativ licens för Nextjet AB.

2018 januari: Arvidsjaurs flygplats reagerar ännu en gång problematiken med förseningar, inställda flyg och kvarlämnat bagage.

2018 februari: Flygbolaget Nextjet har avsagt sig att flyga kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda. Detta då de menar att sträckan ej längre är lönsam.

2018 våren: Upphandling av ny operatör inleds hos Trafikverket, för att upprätthålla trafikplikten.

2018 maj: Trafikverket meddelar att det bara är Nextjet som inkommit med anbud och att det ej godtagits då det ej bedöms leva upp till kraven. Ny upphandlingsperiod ska göras.

2018 maj: Nextjet ansöker om konkurs. All flygtrafik ställs in med omedelbar verkan.

2018 augusti: Trafikverket meddelar att ny upphandling är avslutad, och ny operatör på sträckan Arvidsjaur-Arlanda från och med 15 september blir Regional Jet OÜ.

Trafikplikten

Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet gällande interregional kollektivtrafik. Ett sätt att lösa tillgänglighetsproblem är att avtala om trafik som inte kan upprätthållas kommersiellt. För Arvidsjaurs del så har Nextjet tidigare valt att flyga kommersiellt på sträckan, men måste ändå följa trafikplikten. Trafikplikten reglerar sådant som biljettpriser, antal avgångar, stolar, kapacitet och regularitet. Nextjet la in ett anbud vid upphandlingen på sträckan under våren, men Trafikverket godtog en anbudet då det ej ansågs leva upp till kraven. Den 15 september börjar Regional Jet OÜ trafikera linjen på uppdrag av Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!