I inlandet ligger snön fortfarande meterdjup på flera håll, men här finns även vårtecken av kanske lite annorlunda sort. Långtradare fullastade med bilar passerar genom samhället och biltestnäringen sätter punkt för en snörik vintersäsong. Ute på Arvidsjaurs flygplats har tempot hastigt minskat. Köer ut till entrén är ett inget ovanligt inslag en fredag i februari. Enligt flygplatschef Ralf Lundberg så har nära nog 40 000 resenärer passerat flygplatsen de senaste tre månaderna.
– Chartertrafiken har gått riktigt bra. Vi har ökat med ett par tusen tror jag det är totalt sett under säsongen. Så det växer på bra. På Nextjet har vi däremot tappat cirka 10-15 procent varje månad, säger han.
Chartertrafiken kommer från Stuttgart, München, Franfurt-Hahn, Hannover och Birmingham. Måndagar och fredagar är det ofta överraskande aktivitet ute på flygplatsen för den som ej besökt den förr.
– Om man kan sprida flygtrafiken mer bland dagarna så finns kapacitet för betydligt fler resenärer, men eftersom det är vissa dagar och då främst måndag och fredag så är det ju trångt. Skulle man kunna sprida ut det mer går det få in betydligt fler, säger Lundberg.
Återkommande orosmoment
Även om chartertrafiken har flutit på riktigt bra i vinter så har flyglinjen mellan Arvidsjaur och Arlanda varit ett återkommande orosmoment.
– Förutom alla problem med Nextjet har allt flutit på riktigt bra. Så det är ju den biten som har varit jobbigast att hantera, säger Lundberg. Det har varit mycket strul med bagage, förseningar och inställda flyg.
Hur flygtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda ser ut när sommaren tar vid är det ingen som vet i dagsläget. I början av februari aviserade Nextjet att de slutar flyga under våren, på grund av att linjen inte längre går ihop. Nextjet sa då att de avser att lämna ett anbud på linjen.
– Vi vet inte riktigt så mycket om det ännu. Den 19 april ska anbuden vara inne och då har de sagt på Trafikverket att är det klart kommer de att tilldela ganska snabbt, men så är det ju en överklagningstid på 15 dagar tror jag, så någon gång i maj vet vi säkert hur det blir, säger Lundberg.
Bättre framtid?
Den 25 maj går Nextjets sista flygning, och efter det hoppas flygplatsen på en smidig lösning för en bättre framtid.
– Vi vill ha en bra trafik som vi kan lita på, så är det. Och det finns ett antal bolag som har hört av sig, så det finns förhoppningar, säger Lundberg.
Fakta
Upphandlingen och trafikplikten
Flygbolaget Nextjet har avsagt sig att flyga kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda. Den 25 maj går sista turen. Just nu pågår upphandling av ny operatör hos Trafikverket, för att upprätthålla trafikplikten. Förhoppning finns om att ny operatör presenteras i maj.
Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet gällande interregional kollektivtrafik. Ett sätt att lösa tillgänglighetsproblem är att avtala om trafik som inte kan upprätthållas kommersiellt. För Arvidsjaurs del så har Nextjet tidigare valt att flyga kommersiellt på sträckan, men måste ändå följa trafikplikten. Trafikplikten reglerar sådant som biljettpriser, antal avgångar, stolar, kapacitet och regularitet.