Flygtrafiken under upphandling

Ett resultat av flygupphandlingen för de kommande fyra åren till och från Arvidsjaur flygplats väntas snart vara på plats. Om flygrutten görs om blir det konsekvenser. "Då kommer det att bli mindre intäkter", säger flygplatschefen Ralf Lundberg.

Sedan i höstas har Trafikverket haft ett upphandlingsförfarande för flygtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda. Beroende på hur linjen kommer att trafikeras kan det få konsekvenser för flygplatsen.

Sedan i höstas har Trafikverket haft ett upphandlingsförfarande för flygtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda. Beroende på hur linjen kommer att trafikeras kan det få konsekvenser för flygplatsen.

Foto: Carolina Bengtsson

Arvidsjaur2023-02-28 13:00

I dagsläget är den ekonomiska utsikten för Arvidsjaur flygplats AB stabil, enligt vd:n och flygplatschefen Ralf Lundberg.

– Ekonomin för flygplatsen ser bra ut just nu och framåt, åtminstone under kommande halvår.

Just nu upphandlar Trafikverket vilket bolag som ska trafikera flyglinjen mellan Arvidsjaur och Arlanda från och med 25 oktober 2023. Enligt nuvarande avtal samflygs Arvidsjaur och Gällivare till Arlanda, vilket innebär att en större flygmaskin används för att rymma passagerare från båda orterna.

Skulle det vara så att sträckorna blir trafikerade vardera så innefattar det negativa konsekvenser för flygplatsen.

– Då kommer det att bli mindre intäkter. Har man till exempel ett mindre flygplan så är det mindre start- och landningsavgifter. Man rymmer färre resenärer och så småningom kommer det att slå tillbaka, säger Lundberg och fortsätter:

– Det är inte bra för oss om det skulle bli så, men det är inget vi kan påverka för det är Trafikverket som gör upphandlingen.

Enligt Lundberg bör ett resultat komma i dagarna. Anbudstiden avslutades den 31 januari och från Trafikverkets sida har man sagt att det ska dröja drygt en månad från anbudstidens slut.

Under vintern har snöfallet bidragit till en ökad mängd reparationer och underhåll på fordonsparken. Nu flaggar flygplatschefen för kommande investeringar.

– Vi är i ett läge nu där vi måste börja förnya vår vagnpark, vi har kört länge med äldre fordon. Det är snöröjningsfordon, lastbilar och snöslungor. Vi har sagt att behovet är kring två till tre miljoner varje år som måste investeras i fordon. Behovet är att investera i nya fordon som kräver mindre underhåll, säger han.

Om cirka tre, fyra år står ytterligare en utgift för dörren. Då gäller det omläggningsarbeten på bland annat landningsbanan.

– Då är det en större kostnad på 30–45 miljoner.

I april 2022 beslutade Trafikverket att tolv inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplats och där ingår Arvidsjaur–Arlanda. Sedan hösten 2022 har Trafikverket haft ett upphandlingsförfarande för regelbunden flygtrafik på de beslutade linjerna. Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!