De nya reglerna för att mäta friktionsvärden kommer från den Internationella civila luftfartsorganisationen och gäller i hela världen. Reglerna har omsatts till europeiska regler via EASA, Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet.
För flygbolaget Nordica, som trafikerar sträckan Gällivare–Arvidsjaur–Stockholm, innebär det problem att kunna mäta friktionsvärden under vinterperioden.
– Den operatör som flyger där i dag uppfyller inte kraven med de maskiner som de flyger med, det är problematiken som vi står inför nu, säger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.
Som det ser ut i dagsläget finns ingen lösning i sikte.
– Det Trafikverket gör i nuläget det är att vi för samtal med entreprenören, men vi vet inte vilken lösning som i slutändan kan komma att bli aktuell, säger Peter Jonsson.
På Nordica vill man i det här skedet inte lämna några kommentarer. Men Deepak Ahluwalia, kommersiell chef vid Nordic Aviation Group, svarar i ett mejl att man jobbar hårt tillsammans med både Trafikverket och flygplatsen för att hitta en lösning.
"Vi har inga avsikter att sluta flyga från Gällivare", skriver han.
Carina Johnsson är vd på Arvidsjaur flygplats. Hon konstaterar att flygplatsen primära uppdrag är att se till flygsäkerheten och att man vid regn, is och snö, gör manuella bedömningar av banan.
– Vi har erfaren personal som besiktar banan och rapportera via tornet till flygkaptenen.
Frågan om Nordicas möjlighet att mäta friktionsvärden enligt de nya kraven måste dock vara löst innan kommande vinter.
– Just nu får vi vänta och se, det är en process mellan Trafikverket och Nordica och inget som vi kan påverka. Men parterna är som vi uppfattat det lösningsorienterade och vår trygghet är att Trafikverket är skyldigt att se till att vi har kvar trafiken.
Nuvarande avtal mellan Trafikverket och Nordica gäller till 2023 men för att bolaget ska kunna fortsätta flyga på sträckan måste de ha maskiner som uppfyller de nya reglerna.
– Från flygplatsens sida tycker vi att det har fungerat väldigt väl med Nordica och vi ser gärna att avtalet kan fortsätta till 2023 och att bolaget också är med när det blir aktuellt med en ny upphandling, säger Carina Johnsson.