Näringslivschefen: ”Det är ett systemfel”

T.f. näringslivschef Peter Manner i Arvidsjaur är inte förvånad över konkursen. ”Grundproblemet handlar om ett inbyggt systemfel i den upphandlade flygtrafiken”, säger han.

Den instabila flygtrafiken har haft stor negativ inverkan på området. ”Det här sätter krokben för all form av utveckling, vilket går stick i stäv med de politiska målen. Vi förväntar oss att här tar man i krafttag framöver”, säger Peter Manner, t.f. näringslivschef för Arvidsjaurs kommun. (Arkivbild)

Den instabila flygtrafiken har haft stor negativ inverkan på området. ”Det här sätter krokben för all form av utveckling, vilket går stick i stäv med de politiska målen. Vi förväntar oss att här tar man i krafttag framöver”, säger Peter Manner, t.f. näringslivschef för Arvidsjaurs kommun. (Arkivbild)

Foto: Malin Johansson/NN

ARVIDSJAUR2018-05-16 15:04
undefined
Den instabila flygtrafiken har haft stor negativ inverkan på området. ”Det här sätter krokben för all form av utveckling, vilket går stick i stäv med de politiska målen. Vi förväntar oss att här tar man i krafttag framöver”, säger Peter Manner, t.f. näringslivschef för Arvidsjaurs kommun. (Arkivbild)

Nextjets ansökan om konkurs är väntad menar Manner.

– Vi har egentligen bara gått och väntat på det. I slutet av mars tog vi upp den här problematiken när trafikutskottet var här och vi påtalade om att det handlar om ett systemfel. Staten har ju via EU-direktiv och annat ett ansvar att flygtrafiken funderar över hela landet. Man har en trafikplikt att förhålla sig till, säger han.

Förseningar, inställda flyg och kvarlämnade bagage har haft stor inverkan på samhället. Och inte bara i Arvidsjaur utan det handlar om en lång rad av orter och en lång rad av företagare, kunder, privatpersoner och kommuner som påverkas. I vinter har det bland annat varit möten där företagare uttryckt sin oro kring flyget, att de ej kan lita på att kunderna kommer fram, och att även deras bagage gör det.

– Vi har tagit upp bekymren som varit under lång rad av år. Problemen har tilltagit allt eftersom tiden gått, men det är egentligen inte det som är grundproblemet som vi ser det utan det handlar om ett inbyggt systemfel i den upphandlade trafiken. Det handlar om att lägsta budgivare vinner och då får man kvalitet efter det också, säger Manner.

De kostnader som uppstår till följd av konkursen menar han vältras över på kommunen och dess skattebetalare.

– Vi tycker inte att man har skött sig från Trafikverkets sida. Staten har ju ett åtagande här och det kortsiktiga ger långsiktigt oerhört skadliga samhällseffekter, inte minst för våra företag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!