Regeringen beslutade att kompensera icke statliga flygplatser som påverkats av flygskatten. Bland annat fick Sundsvall 18 miljoner och Gällivare 11 miljoner. Arvidsjaur fick nöja sig med 891 000 kronor – men valde att överklaga beslutet.
Det gick dock inte, konstaterade kommunalråd Sara Lundberg (S) på tisdagens kommunstyrelse.
– Vi försöker ändå få någon form av förklaring till hur de har räknat. Det är lite svårt att begripa, säger hon.
Marcus Lundberg (S) kritiserar Trafikverket.
– Det som är tråkigt är att Arvidsjaur får noll kronor för 2019 som en konsekvens av att man var duktig när Nextjet gick i konkurs. Arvidsjaur flygplats, som är strategiskt viktigare för regionen, får minst av alla. Jag tycker att det är beklagligt att Trafikverket agerar som de gör. De som sköter sig straffas.
Jenny Hjalmarson, nationell planerare vid Trafikverket, förklarar varför beslutet inte går att överklaga – trots att det stod att överklagan skulle vara inne inom tre veckor.
– Det var felaktiga uppgifter. I och med att det här inte är ett beslut som baseras på en förordning utan ett regeringsuppdrag, så är det andra regler. Det är beklagligt att det gick ut fel information, men vi måste gå på det som förvaltningsrätten säger.
Hur kan det skilja 17 miljoner kronor?
– Det är lite komplicerat. Vi tog fram en beräkningsmodell där man utgick från passagerarminskning eller resultatförsämring och så har man gått på vad som gett bäst resultat för varje flygplats. Sedan har man lagt på ett fast belopp till siffran man får fram i beräkningen. Den summan har i sin tur stämts av mot driftunderskottet.
Det är delvis därför Arvidsjaur har fått ett lägre belopp.
– Det har berott på underskottet. De här flygplatserna får redan vanligt driftstöd och man får inte få mer stöd än vad man har i underskott. Så det är helt enkelt en justering för att inte orsaka överskott, säger Jenny Hjalmarson.
Ett överskott hade kunnat leda till ett lägre driftstöd framöver.
– Trafikverket gjorde bedömningen att man hellre får en lägre kompensation, som ändå inte är något man räknat med, än att det påverkar det vanliga driftstödet. Uppdraget kom också rätt sent. Vi var redan inne på 2019 och då har flygplatsen redan vidtagit en del åtgärder. Det är klart att tajmingen på uppdraget gjorde att det blev vissa begränsningar på hur bra utfall man kunde få.