Det som kommunicerades ut som ett glädjebesked från Trafikverket får ekonomiska konsekvenser för Arvidsjaur flygplats. För att kunna landa i Gällivare från oktober till och med april byter flygbolaget Nordica flygplansmodell från jetmodellen CRJ900 till turbomaskinen ATR72 som tidigare trafikerade sträckan Gällivare–Arvidsjaur–Stockholm. Det är ett propellerplan som går långsammare än CRJ900.
– Vi har en fullstor bana och kan ta emot CRJ900 året om, men nu blir det tre timmar från Gällivare till Arlanda. En timme och 45 minuter från Arvidsjaur. Så det blir 30–45 minuter längre restid härifrån, säger Carina Johnsson, vd på Arvidsjaur flygplats.
Förutom att den är långsammare tar den även runt tio passagerare färre. Det kompenseras med extra turer – men det blir ändå en ekonomisk smäll för flygplatsen som omsätter ungefär halva sin omsättning under första kvartalet.
– Den väger 13 ton mindre och vi tar betalt per ton. Vi tar även betalt per passagerare. Jag har inte vågat räkna på nästa år. Det får inte gigantiska konsekvenser på inkomstsidan eftersom vi får fler turer och bokningsläget ser bra ut. Men kollar man på 2022, där vi har räknat på ett helår med CRJ, där får det konsekvenser.
Det långsammare flygplanen kommer även att påverka arbetsmiljön.
– Konsekvensen för oss är att vi får ett extremt utdraget dygn. Vi får en enorm belastning på personal som redan går på knäna, för vi har tappat tio personer på grund av pandemin, säger Carina Johnsson.
I januari var tanken att allt skulle vara tillbaka till det normala. Återgången har skyndats på och redan i december ska flygtrafiken vara tillbaka till det normala.
– I januari blir det ännu mer utöver det här. På grund av att maskinen är mindre och då tappar man stolar på varje tur. De måste samlas upp någonstans. Avtalen med Trafikverket är antal stolar och antal frekvenser. Antal frekvenser klarar man, men man klarar inte stolar när man flyger med en ATR.
Ni måste alltså anställa fler samtidigt som ekonomin tar stryk?
– Det är det vi måste kolla nu. Vi har legat på en känslig nivå, risknivå nästan, på bemanning. Folk har varit extremt lojala och arbetat delade turer hela sommaren för att folk ska kunna ha semester och få återhämtning. Man orkar inte vara i det här läget hur länge som helst.