Det var under våren 2018 som Resurscentrum uppmärksammade att bidragen till nyanlända i Arvidsjaur hade ökat drastiskt jämfört med hösten 2017. Man satte snabbt igång en utredning för att hitta orsakerna och vidta åtgärder. Vid genomgången upptäckte man att kommunen missat att göra en begäran om återbetalning från försäkringskassan i samband med att försörjningsstöd utbetalades. Det innebär att många nyanlända har fått dubbla bidrag. Den totala summan uppgår till cirka 375 000 kronor.
I ett försök att få tillbaka pengarna lämnade Resurscentrum in begäran hos försäkringskassan, pensionsmyndigheten och Migrationsverket om återbetalning – en lyckad sådan, menade kommunchefen Ulf Starefeldt när PT konfronterade honom 28 november.
– De pengarna har vi fått tillbaka, sa han då utan att kunna redovisa några transaktioner.
I stället hänvisade han till ekonomiavdelningen, som efter många om och men har konstaterat att pengarna aldrig gick att få tillbaka.
– Vi har inte återsökt dem på det sätt som vi skulle ha gjort. Nettokostnaden för kommunen har blivit hög där. Det har vi blivit varse om lite sent. Utifrån den vetskapen har vi vidtagit åtgärder, säger Ulf Starefeldt.
Vad för åtgärder?
– Ansvariga från den tiden är inte kvar. De har fått all tänkbar information och utbildning av ekonomikontoret och dåvarande ekonomichefen. Lika fullt har det blivit fel. När vi blev varse det så har vi vidtagit åtgärder i form av en omorganisation, en bättre styrning och en bättre kontroll av det här.
Varför sa du att ni hade fått tillbaka pengarna tidigare?
– När vi nu gör den här kontrollen och siffrorna kommer upp i dagen så ser vi att det inte är så. Men gjort var gjort redan då. Jag hade inte alla siffror på bordet då när du frågade mig, men nu finns alla siffror på hur det var. När det blev väldigt tydligt så har vi vidtagit åtgärder.
Har ni vidtagit åtgärder efter att vi pratade?
– Nej, åtgärderna var vidtagna före. Vi visste om det, men jag visste inte om beloppet. Vi visste att det inte var eftersökt i full utsträckning.
Ändå sa du att ni har fått tillbaka pengar?
– Sa jag verkligen det? Då får jag be om ursäkt för felaktig information. Nu finns ju allt svart på vitt och det har ju visat sig att så var inte fallet. Men vi har som sagt vidtagit åtgärder för att minimera risken för att det här ska hända igen.
Christoffer Markström