Beviljar stöd till snabbladdare i inlandet

Trafikverket beviljar stöd till snabbladdningsstationer i Arvidsjaurs och Arjeplogs kommuner. Totalt rör det sig om fyra snabbladdare.

Det statliga stödet är totalt 150 miljoner kronor för utbyggnaden av laddningsstationer i Sverige. Stödet omfattar bara investeringen, inte driften av stationerna. (Arkivbild)

Det statliga stödet är totalt 150 miljoner kronor för utbyggnaden av laddningsstationer i Sverige. Stödet omfattar bara investeringen, inte driften av stationerna. (Arkivbild)

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Arvidsjaur2021-12-26 07:00

Trafikverket bygger ut infrastrukturen för snabbladdare för att det ska vara möjligt att färdas med elbil över hela landet. Redan i våras erbjöds ett investeringsstöd för upp till hundra procent för att bygga snabbladdningsstationer, men inga ansökningar kom in. Därefter ändrades kraven och Trafikverket utlyste platserna igen.

Nu står det klart vilka som beviljats stöd i den sista utlysningen. För A-kommunerna är det Skelleftebränslen AB som ansökt och beviljats stöd för snabbladdare i Glommersträsk, Moskosel, Jäckvik och Laisvall.

– Stödet betalas ut under 2022 och innan utgången av året ska laddstationerna vara i drift, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverkets ambition är att det ska finnas tillgång till snabbladdning minst var tionde mil längs det så kallade funktionellt prioriterade vägnätet. I Pite älvdal saknas det i nuläget snabbladdare i Långträsk och Polcirkeln för att täcka det vägnätet. Platserna är utlysta men inga ansökningar har kommit in.

I våras beviljades investeringsstöd för snabbladdare i bland annat Älvsbyn och Slagnäs.

Peter Jonsson tycker att hela utlysningen varit en succé.

undefined
Peter Jonsson, presskommunikatör, säger att det är en viktig satsning. "Vi har fått en rejäl förtätning på sträckor där det inte är kommersiellt lönsamt att bygga sådana stationer".

– Vi har fått en rejäl förtätning på sträckor där det inte är kommersiellt lönsamt att bygga sådana stationer. Vi har förtätat inte minst i Norrbottens och Västerbottens inland där de största vita fläckarna har funnits. Det underlättar den gröna omställningen som vi jobbar för, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!