Ny vandaliseringsvåg av unika tågvagnar: "Bara så onödigt"

För bara två år sedan vandaliserades Arvidsjaurs järnvägsförenings vagnar grovt och nu har det hänt igen. "Det känns bara så onödigt", säger Ulf Lindeberg, som är en av eldsjälarna.

Arvidsjaurs järnvägsförening har återigen råkat ut för skadegörelse. Ett fönster är krossat och ersatt med en plåt.

Arvidsjaurs järnvägsförening har återigen råkat ut för skadegörelse. Ett fönster är krossat och ersatt med en plåt.

Foto: Sofia Myhrman

Arvidsjaur2024-07-14 05:00

Nyheten i korthet

  • Arvidsjaurs Tågförening har återigen drabbats av vandalism, bara två år efter en tidigare incident. Unika tågvagnar från 1934 har skadats, inklusive krossade fönster och lampor.
  • Föreningen räknar med att kunna köra de planerade turerna till Slagnäs i sommar, men varnar för att skadegörelsen kan leda till inställd trafik.
  • Ulf Lindeberg, en av föreningens drivande krafter, uttrycker besvikelse över skadegörelsen och betonar vikten av att bevara vagnarna och tågens historia för framtida generationer.
undefined
Jens-Otto Andersson visar hålet efter stenen som gjort hål i båda rutorna. Nu måste rutan bytas, men tillsvidare är hålet täckt av plåt.

För bara två år sedan vandaliserades flera vagnar i det unika tågsetet från 1934. Många rutor hade krossats, både från utsidan och på insidan. De unika lampskärmarna i restaurangvagnen och över 200 glödlampor var krossade. Kostnaden för att reparera skadorna landade på över tvåhundratusen kronor och man befarade att det skulle bli slutet för järnvägstrafiken. 

– Vi fick bidrag från Sparbanken på hundratusen kronor, men det täckte inte allt. Den totala kostnaden för att reparera vagnarna gick nog på tvåhundratusen, berättar Ulf Lindeberg.

undefined
Ulf Lindeberg berättar att de lyckades få tag på nya kopior på de gamla lampskärmarna från ett företag i Småland. Lampskärmarna var original från 1930-talet.

Den här gången är det ett ytterfönster som har blivit sönderslagen med en sten. Eller rättare sagt, någon har kastat stenen med all kraft så att den gått igenom båda fönsterrutorna och lämnat ett stort hål i fönstret. Hela golvet är täckt med glassplitter och stenen ligger kvar på golvet där den landade.

undefined
Jens-Otto Andersson betraktar förstörelsen som den krossade rutan fört med sig. Nu måste de dammsuga bort allt glas innan någon kliver på det.
undefined
Stenen hamnade på andra sidan vagnen, under ett bord, och hela golvet är täckt med glassplitter.
undefined
Arvidsjaurs järnvägsförening har återigen råkat ut för skadegörelse. Ett fönster är krossat och ersatt med en plåt.

– Nu har vi täckt fönsterrutan med en plåt som vi tagit från ett annat ställe, det tog säkert 2 timmar, men det är ju tid som kan läggas på annat. Det är så onödigt, säger Ulf Lindeberg.

– Vi kommer inte hinna fixa det här innan vi ska köra, det är så mycket annat som ska hinnas med, fyller Jens-Otto Andersson i.  

undefined
En av vagnarna har en kamin i sig. På den vagnen har någon slagit sönder fönstret och tömt en hel brandsläckare in genom det trasiga fönstret.
undefined
Vagnen har ingång från två håll. Ingen av dörrarna är forcerade, men fönstren är krossade inifrån.
undefined
På avsatsen till vagnen ligger glasskärvorna tätt.
undefined
Alla vagnar är låsta, och därför har någon försökt bryta upp dörren. Alla fönster är vandaliserade inifrån.

Vandalerna har även givit sig på en vagn som personalen använder för att värma sig och använda som "uppehållsrum". Där har de slagit ut rutorna inifrån och skärvorna av fönsterglaset ligger på avsatsen utanför. Slutligen har de slagit sönder rutan till den vagnen som har en stor kamin i sig och tömt en stor brandsläckare in i vagnen.

– Vi hittade brandsläckaren här nedanför, säger Jens-Otto och pekar på marken nedanför tåget. 

Föreningen räknar med att kunna köra de planerade turerna till Slagnäs i sommar, men betonar att skadegörelsen får dem att tappa sugen mellan varven och att de riskerar att behöva ställa in trafiken i värsta fall.

undefined
Jens-Otto Andersson brinner för att bevara kulturen kring tågen för framtiden. Det är det som gör att han orkar fortsätta trots all skadegörelse.
undefined
Vissa av vagnarna i tåget tillverkades redan 1934. Föreningens eldsjälar ser till så att de kan fortsätta rulla med passagerare.

– Det är många som vill åka och det känns så tråkigt om de inte kan göra det på grund av vandaliseringen, säger Ulf och får medhåll av Jens-Otto.

Det är framför allt han, tillsammans med Lars Lindström, som är trafikchef och Jens-Otto som är de drivande i arbetet, med att bevara vagnarna och historien om tågen. Både rent tekniskt, historiskt och kulturellt, och det är också det som gör att de ändå orkar fortsätta. 

– Det är ju för att bevara det för eftervärlden som man gör det, Jens-Otto och får medhåll av Ulf.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!