Flygplatsen redo för start

På söndag – den 16 september – går första flygturen mellan Arvidsjaur och Arlanda, med nya flygbolaget Regional Jet OÜ. ”Det är inte långt borta nu och alla förberedelser börjar vara färdiga”, säger flygplatschef Ralf Lundberg.

Det har varit lugnt på start- och landningsbanan ute på Arvidsjaurs flygplats senaste månaderna. Men den 16 september drar reguljärtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda igång igen. ”Allt börjar vara klart inför starten”, säger flygplatschef Ralf Lundberg. (Arkivbild)

Det har varit lugnt på start- och landningsbanan ute på Arvidsjaurs flygplats senaste månaderna. Men den 16 september drar reguljärtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda igång igen. ”Allt börjar vara klart inför starten”, säger flygplatschef Ralf Lundberg. (Arkivbild)

Foto: Malin Johansson/NN

ARVIDSJAUR2018-09-10 08:00
undefined
Det har varit lugnt på start- och landningsbanan ute på Arvidsjaurs flygplats senaste månaderna. Men den 16 september drar reguljärtrafiken mellan Arvidsjaur och Arlanda igång igen. ”Allt börjar vara klart inför starten”, säger flygplatschef Ralf Lundberg. (Arkivbild)

Arvidsjaurs flygplats har stått utan trafik sedan i maj när Nextjet gick i konkurs, men nu närmar sig flygstart med den nya upphandlade trafiken. Det mesta är klart inför starten. Det enda som det spånas vidare på är hur biljettbokningen ska fungera.

– Det ser överlag positivt ut. Vi ska ha ett nytt möte med flygbolaget nu på måndag för de sista grejerna. När vi sågs senast för ett par veckor sedan var det mer det praktiska, driften av flygmaskinen och hanteringen kring det, så det är klart. Det som återstår är främst biljettbokningen. Det går att boka på nordica.ee idag, men där står bara på engelska och det är i euro vilket blir lite tokigt, så det behöver byggas upp en svensk sida. Men det känns faktiskt som om vi börjar vara ganska klara med hur det ska vara, säger Lundberg.

Regional Jet OÜ ägs till 51 procent av den estniska staten och de övriga 49 procenten ägs av polska statens flygbolag LOT. Linjen kommer att trafikeras med en jetmaskin, Bombardier CRJ900, med 90 säten, vilket är betydligt fler än föregående bolag kunde erbjuda. Flygtiden kommer även kortas då det nu blir dels jetflyg, men också utan mellanlandning i Lycksele.

Trots större flygplan som också kan innebära fler resenärer räknar man med att kunna hantera det med samma bemanning som tidigare.

– När vi kommer in i chartersäsongen får vi ta in lite extra folk, säger Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!