Ökade kostnader vid fakturamissar

Slarv med fakturor har medfört merkostnader på över 88 000 kronor de senaste fyra och ett halvt åren. Nu hoppas Arvidsjaurs kommun att kapa kostnaderna med digital hantering. "Folk missar och den mänskliga faktorn spelar in", säger ekonomichefen Marina Voronova.

Under senaste fyra och ett halvt åren har Arvidsjaurs kommun betalat över 88 000 kronor i dröjsmålsavgifter. "Det finns potential att minska kostnaderna", säger ekonomichefen Marina Voronova. (Arkivbild)

Under senaste fyra och ett halvt åren har Arvidsjaurs kommun betalat över 88 000 kronor i dröjsmålsavgifter. "Det finns potential att minska kostnaderna", säger ekonomichefen Marina Voronova. (Arkivbild)

Foto: Johanna Sandgren

Arvidsjaur2022-10-05 16:00

Från 2018 till september 2022 har Arvidsjaurs kommun hanterat cirka 600 ärenden där man betalat påminnelseavgifter, inkassokostnader eller dröjsmålsräntor. Från ett fåtal kronor till den högsta på 3 187 kronor. I många fall handlar det om relativt små summor men i längden har det utmynnat i att under fyra och ett halvt år har totalt 88 045 kronor av skattebetalarnas pengar gått till att betala onödiga avgifter på grund av missade fakturor.

– Årsvis tycker jag inte det är värst mycket sett till hur många fakturor vi hanterar per år, säger Marina Voronova, ekonomichef på Arvidsjaurs kommun och fortsätter:

– Det finns potential att minska kostnaderna och det handlar om skattebetalarnas pengar. Men det här hänger på alla. Vi har utbildning för nyanställda men folk missar och den mänskliga faktorn spelar in också.

Enligt Voronova har Arvidsjaurs kommun under åren 2018-2022 haft ett ärende hos Kronofogden.

– Sedan år 2018 fram tills idag har det funnits ett ärende som är avslutat och som inträffade i mars 2020. Det handlade om en faktura från Läkarkonsult Norr AB och beloppet låg på 21 000 kr.

På listan av ärenden finns många privata företag och ofta förekommande är fodringsägare som inkassoföretagen Visma, Intrum och Svea inkasso. Sticker ut gör Transportstyrelsen som krävt kommunen på totalt 6 568 kronor uppdelat på 30 tillfällen.

Ekonomichefen förklarar att det handlar om att myndigheten lägger på hela påminnelseavgiften om det så bara handlar om att man försenats med betalningen en dag.

– Vissa bolag tillåter några extra dagar innan de börjar signalera men med Transportstyrelsen så går det på timmar. De har inget intervall, säger hon.

Inom kommunen pågår enligt Voronova ett arbete med att försöka förhindra denna typ av onödiga avgifter. Bland annat hoppas hon att fler digitala fakturor ska möjliggöra att man kan sätta upp mål för att kapa kostnaderna.

– Om det skulle vara helt automatiserat så skulle det gå att sätta ett mål att minska med en viss procent årligen. Men vi jobbar på och har minskat antalet pappersfakturor. Just när en person ska hantera det manuellt så kan det bli förseningar och det kan fastna i systemet någonstans. Även semestrar och när någon är sjuk kan ställa till det, säger Voronova.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!