Fortsatt stöd för utbyggnad av snabbladdare

Nu går det återigen att söka stöd till publik laddning av elfordon längs större vägar i glesbygdsområden. Trafikverket har pekat ut fem potentiella sträckor som rör Arvidsjaur och Arjeplog. "Det finns fortfarande vita sträckor”, säger Hanna Eklöf, Trafikverket.

Trafikverket hoppas på fler snabbladdare längs vägnätet, bland annat i kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog. Nytt är att sträckor pekas ut och inte specifika platser där laddare bör installeras. (Arkivbild)

Trafikverket hoppas på fler snabbladdare längs vägnätet, bland annat i kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog. Nytt är att sträckor pekas ut och inte specifika platser där laddare bör installeras. (Arkivbild)

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Arvidsjaur2023-04-14 07:00

Nytt för årets utlysning är att Trafikverket pekar ut sträckor i stället för specifika platser där snabbladdare kan uppföras.

– Entreprenören söker istället stöd för etablering på en egen vald plats längs en utpekad sträcka. Sträckorna ligger på det vi har pekat ut som funktionellt prioriterat vägnät, säger Hanna Eklöf, utredningsledare för klimatfrågor vid Trafikverket.

Sträckorna som rör Arjeplog och Arvidsjaur finns bland annat längs väg 95 mellan Björklund och Njuniktjänna, mellan Polcirkeln och Merkenes och mellan Glommersträsk och Jörn. Längs väg 625 är sträckan mellan Adolfström och Laisvall utpekad och längs E45 är det sträckan mellan Moskosel och Suorke som är i behov av snabbladdare.

– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare, säger Hanna Eklöf.

Laddstationen kan placeras på valfri plats inom utpekade koordinater för sträckan, dock längst tre kilometer från angiven väg. Minimikravet för laddstationen är två laddningspunkter med minst 150 kW. Trafikverket har som ambition att det ska finnas en laddstation på minst 150 kW var tionde mil i deras prioriterade vägnät.

– I dagsläget är 50 av de 85 publika laddstationer vi har beviljat stöd till i drift. Samtliga är byggda längs större vägar i glesbygder och där snabbladdning saknats, främst i Norrlands inland. Under 2023 och 2024 kommer ytterligare 16 laddstationer komma i drift.

Enligt Trafikverket har förändringar i EU-regler möjliggjort att det nu också är möjligt att strömförsörja laddstationen via solceller eller batterilager och få stöd för det. 

Under ansökningsperioden från 5–17 maj finns cirka 100 miljoner kronor att ansöka om.

Totalt har Trafikverket markerat 37 sträckor i Sverige som "vita sträckor" och som är möjliga att söka stöd för under våren 2023. I Norrbotten finns 13 av dessa och rör, förutom A-kommunerna, orterna Kiruna, Pajala, Karesuando, Kaunisvaara, Björkliden, Nikkaluokta, Överkalix, Gällivare, Övertorneå, Jokkmokk och Kvikkjokk.

HÄR ÄR STRÄCKORNA I VÄSTERBOTTEN

96: Mellan Glommersträsk och Jörn

E12: Mellan Blåviksjön och Bratten

E12: Mellan Brattby och Bjurbäcksgårfarna

620: Mellan Vindeln och Botsmark

353/92: Mellan Nyåker och Skarda

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!