Coop klar med tillfällig lösning

Coop öppnar onlinehandel efter totalbranden. Ett första steg för att säkra varuförsörjningen i Arvidsjaur. "Jag är jättestolt över organisationen som har lyckats få det här på plats på inte ens två dygn", säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten.

Efter tisdagens omfattande brand där Coop i Arvidsjaur totalförstördes öppnas onlinehandel för Arvidsjaurborna. "Det är ett första steg på en tillfällig lösning", säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten.

Efter tisdagens omfattande brand där Coop i Arvidsjaur totalförstördes öppnas onlinehandel för Arvidsjaurborna. "Det är ett första steg på en tillfällig lösning", säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Arvidsjaur2024-05-30 11:51

Nyheten i korthet

  • Coop har öppnat onlinehandel för Arvidsjaurborna efter branden som förstörde den lokala butiken i tisdags.
  • Coop Norrbottens vd, Tomas Hansson, uttryckte stolthet över organisationen för att ha fått i gång detta på mindre än två dygn. Lösningen kommer att vara tillgänglig så länge det behövs.
  • Coop har även garanterat att ingen personal kommer att sägas upp till följd av branden. Personal kommer att finnas vid utlämningsstället och framöver i en tillfällig butik som planeras.

Onlinehandeln öppnade redan under torsdagen för leverans under fredag. Det innebär att Arvidsjaurborna kan beställa varor online och sedan hämta ut dem nästkommande dag på busstationen eller en annan central plats.

– Det är ett första steg på en tillfällig lösning. Vi kommer dagligen att skicka en lastbil med trailer från Stora Coop Storheden i Luleå till Arvidsjaur, säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten.

Hur länge?

– Vi kommer att hålla i gång det så länge det behövs. Som det ser ut just nu så finns ett stort behov av den här typen av lösning, säger han.

Coops personal kommer att hjälpa till.

– Vi är medvetna om att online är ett nytt sätt för många att handla och vi kommer att ha personal på plats vid utlämningsstället för att visa och hjälpa till med beställningen. Det är en ansträngande period så nu får vi hjälpas åt, vi ska göra vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt, säger Tomas Hansson.

undefined
"Vi står för en väldigt stor del av varuförsörjningen och ända sedan branden inträffade så har vi arbetat jättehårt för att hitta alternativa lösningar för att få in livsmedel till Arvidsjaur", säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten.

Han uppger att lösningen tagits fram på rekordtid. I vanliga fall tar det minst två och en halv månad att sätta upp ett onlineflöde.

– Jag är jättestolt över organisationen som har lyckats få det här på plats på inte ens två dygn. Redan på kvällen samma dag som branden hade vi ett krismöte där teamet berättade att vi fått ihop flödena för att kunna leverera en sådan här lösning på mycket kort varsel. Det har gått i ett högt tempo för att hantera den här uppkomna situationen, säger Hansson.

Har ni kommit vidare med en tillfällig lokal?

– Det är också ett spår som vi arbetar med för fullt just nu. Vår målsättning är att vi ska ha ett flöde online och sedan så skyndsamt som möjligt också ha en tillfällig butik i Arvidsjaur, säger vd:n.

Ett 30-tal anställda är berörda av branden.

– Vi har garanterat att vi ska ta hand om våra anställda och att det inte blir några uppsägningar till följd av branden, vad man sedan praktiskt gör varierar från dag till dag, säger han.

Exempelvis kräver onlinelösningen personal och likaså en tillfällig butik.

– Vi ska ge lite utrymme för återhämtning, det har varit en ganska dramatisk upplevelse men sen hoppas vi att kunna erbjuda nya typer av arbetsuppgifter under den här perioden, säger Tomas Hansson.

undefined

    

undefined
"Det är mycket glädjande att se att Coop Norrbotten så tydligt och snabbt visar att Arvidsjaur är en viktig kommun för dem. Vi välkomnar Coop Norrbottens satsningar i vår kommun", säger kommunchefen Lena Ruth i ett pressmeddelande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!