Själv flyttade hon i höstas hem till Arvidsjaur efter tolv år i London. Sedan dess har Karin Jonsson spenderat dagarna på jobbet med att bland annat utveckla en hemsida som både ska inspirera och informera.
– Det känns kul men också lite läskigt att sjösätta hemsidan, just för att jag jobbat på den länge. Min förhoppning är att även Arvidsjaurborna ska känna sig stolta över budskapet vi vill förmedla, kanske kan man börja se på sin kommun på ett annat sätt, säger Karin Jonsson.
För att ta reda på vilken typ av målgrupp kommunen främst ska försöka locka som nya invånare bad man Arvidsjaurbor svara på frågor om varför de bor just i Arvidsjaur. Enligt Karin Jonsson var responsen stor och svaren blev grunden för hur hemsidan skulle utformas.
– Vi fokuserade med text och bilder utifrån målgruppen, först och främst riktat till mammor för det är lättare att nå dem. Om kvinnorna vill hit så kommer oftast familjen och männen också, lite så är det.
I samband med att hemsidan började bli färdig skapade man också ett inflyttningsnätverk på Facebook.
– Tanken är att inflyttare som går med i gruppen gärna får organisera träffar eller skapa kontakter. Informationen jag fått till mig är att de som flyttat hit kan tycka att det är svårt att hitta aktiviteter att göra, till exempel efter jobbet. Så i gruppen kan man ställa frågor eller få information om vad som händer i kommunen, säger Karin Jonsson.