Allmänheten får tycka till om tågtestbanan

Fram till den 7 januari 2019 kan den som har åsikter om Rail Test Nordics planer på att bygga om tvärbanan till en vintertestbana för tåg framföra dem till verket. Synpunkterna behövs inför det kommande beslutet om banan överhuvudtaget ska upplåtas ut RTN.

– Banbygget kommer att innebära ett uppsving för hela bygden, både vid bygget och framtida drift, säger RTN:s vd Michael Almenäs.

– Banbygget kommer att innebära ett uppsving för hela bygden, både vid bygget och framtida drift, säger RTN:s vd Michael Almenäs.

Foto: Lars Westerlund

Arvidsjaur2018-12-13 13:54
undefined
– Banbygget kommer att innebära ett uppsving för hela bygden, både vid bygget och framtida drift, säger RTN:s vd Michael Almenäs.

– Ja, får vi ett positivt besked om upplåtelse ökar chansen för en byggstart om ett år, säger RTN:s vd Michael Almenäs.

Arrendeavtalet är en viktig pusselbit, men det finns ytterligare parametrar som måste stämma. Det handlar inte minst om att upplåtelsen måste löpa på minst 30 år för att det överhuvudtaget ska vara intressant – och att säkra kundunderlaget.

Ett av RTN:s starkaste trumfkort är värvandet av Skanska som en av de större finansiärerna, men Almenäs framhåller att byggjättens löfte att gå in i projektet hänger på att det finns ett bekräftat kundunderlag och att alla tillstånd beviljats. Men flyter allt på kan den tidigare aviserade byggstarten av den första etappen hållas.

– Det skulle innebära att banan kan vara i drift 2022, säger Michael Almenäs, som hyser förhoppningar att se ska ske.

I dag är vintertester av tåg frivilliga för tillverkaren, men RTN:s förhoppning är att det i framtiden ska bli ett krav, och företrädare för branschen räknar också med att det blir så. Om tester bli obligatoriska innebär det att testverksamheten får en rivstart. Att den första etappen "bara" är på 21 kilometer med start från Jörn är inget hinder i sammanhanget.

– Det är faktiskt längre än motsvarande banor i Europa, säger Michael Almenäs.

Det är också Jörn (och därmed Skellefteå kommun) som drar längsta strået till att börja med. Förutom banan byggs kontor och verkstäder på orten, som blir "sambandcentral" för hela banan.

– Men banbygget kommer att innebära ett uppsving för hela bygden, både vid bygget och framtida drift, förutspår RTN:s vd.

Av annonsen som fanns i onsdagens PT och i Norran framgår att om det finns andra som vill bedriva verksamhet på banan så uppmanas även de att senast den 7 januari 2019 inkomma med affärsplaner och dokument som visar att de har ekonomiska muskler att bedriva verksamheten. Med tanke på att det tagit flera år för RTN att nå dit man är idag torde eventuella konkurrenter vara lätt räknade.

– Ja, så är det nog, skrattar Michael Almenäs. Jag har förstått det som att Trafikverket måste formulera sig på det viset enligt regelverket.

Christina Simma PT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!