Olyckan inträffade i korsningen Sten Laestadius väg och Borgargatan i Arvidsjaur sent en måndagskväll i slutet av september. I A-traktorn fanns två pojkar. På plats konstaterades lättare skador, men de fördes ändå till Sunderby sjukhus. Pojkarna hade endast fått lindriga skador och kunde skickas hem.
– De har haft änglavakt, för vad vi förstår var det en rejäl smäll, sa Aron Backman, utredningschef vid Piteåpolisen, dagen efter olyckan.
Den åtalade erkänner brotten och säger i förhör att han började gasa när han kom närmare vägen som går ner mot Arvidsjaursjön. Han körde om en annan A-traktor innan han fick sladd och körde ner i diket.
I förhör beskriver den åtalade hur han har manipulerat A-traktorn för att den ska gå att köra lika fort som en vanlig bil. Det ska han ha gjort cirka 20 minuter innan olyckan.
"Han säger att han inte vet varför han körde så fort men att det kanske var för att vara cool. Det var ingen annan som bad honom att köra fort i alla fall", står det i förhöret.
Han själv säger att han körde i 30 innan omkörningen och uppskattar sedan hastigheten till 90–100 kilometer i timmen.
Färden är delvis filmad av passageraren och till en början visar hastighetsmätaren 120 kilometer i timmen. Längs vägen passerar han flera övergångsställen och korsningar innan han tappade kontrollen över fordonet i en kurva.
"Vid 41 sekunder filmas hastighetsmätaren som visar 140 km/h och efter 46 sekunder tjuter det i däcken första gången. Sen vid 48 sekunder får de sladd och filmen slutar", beskrivs filmens händelseförlopp i förundersökningen.
På den aktuella vägsträckan är hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen.
Passageraren, som även tidigare åkt med den åtalade, visste att fordonet gick för fort. Ingen av dem ska ha haft bälte på sig.
I förhör har han berättat om färden. Efter omkörningen var hastigheten 140 kilometer i timmen enligt hastighetsmätaren. Passageraren säger att mätaren brukade visa fel och har uppgett att det kanske gick i 130 kilometer i timmen. Föraren ska sedan ha släppt på gasen när de närmade sig kurvan och enligt passageraren kan det ha gått långsammare när de fick sladd och körde av vägen.
I den omkörda A-traktorn färdades tre personer som blev vittnen till olyckan. De såg hur fordonet började guppa och att det gnistrade i kurvan innan A-traktorn voltade. Föraren ringde 112 och de gick fram till olycksplatsen och ropade.
"De trodde att alla skulle vara döda men de svarade", står det i förhöret.
Efter olyckan klättrade föraren ut genom rutan, medan räddningstjänsten var tvungen att klippa upp bilen för att kunna hjälpa passageraren.
Fordonet togs i beslag för teknisk undersökning.
Fjädrarna bak var bortplockade och bakaxeln var därför stum.
"Jag har sett filmen när den framförs i hög hastighet och ser att den gungar oroväckande mycket och till slut så gungar den så mycket så att den går av vägen i en kurva. Min teori är att på grund av avsaknad av fjädrar bak så tappar han då friktion mot asfalten och den får sladd och går av vägen", står det i den tekniska kontrollen.
Inledningsvis upprättades även en anmälan om vållande till kroppsskada, men målsägande ville inte driva det vidare då han satt sig i bilen frivilligt och att han inte skadades med mening.
Den åtalades AM-körkort är återkallat.