Studentbingon oroar – vad gör de egentligen?

Studentbingon på Skellefteås gymnasieskolor är en lång och ganska hemlig tradition. Men efter att en utmaning om att svälja guldfiskar blåste upp i media, vill nu studenterna själva kommentera tävlingen.

Julbreiner Martinez och Alice Larsson, vård och omsorgsprogrammet på Baldergymnasiet, utför en uppgift: gå på stan med paraply i soligt väder.

Julbreiner Martinez och Alice Larsson, vård och omsorgsprogrammet på Baldergymnasiet, utför en uppgift: gå på stan med paraply i soligt väder.

Foto: Emma Ronneklew

Skellefteå2021-06-08 06:15

Efter att det kommit ut att gymnasielever svalt levande guldfiskar som en del av en studenttävling, gick Arken Zoo i Skellefteå ut med en uppmaning om att sluta med det. Nyheten blev sedan uppmärksammad i riksmedia, och efter det har oroliga Skelleftebor hört av sig och undrat vad som egentligen pågår bland studenterna.

– Det är en tradition som funnits i flera år, det brukar hållas rätt hemligt bara. Nu har det blåst upp i och med uppdraget med guldfisken, säger Alice Larsson, vård och omsorg, Baldergymnasiet.

undefined
Julbreiner Martinez och Alice Larsson, vård och omsorgsprogrammet på Baldergymnasiet, utför en uppgift: gå på stan med paraply i soligt väder.

Bingon går ut på att klasser utmanar varandra, med en lista över olika uppgifter som ska utföras. Uppgifterna kategoriseras sedan in i olika svårighetsgrader, därefter fördelas även poängen. Klasserna utser sedan två domare, som dömer parallellklassen. När man utfört en uppgift, tas en bild eller film, och läggs ut på klassernas Instagram. Bilden/filmen bedöms därefter av ”kontrollanter”, som antingen godkänner eller underkänner.

Finns inte risken att en bild/film läggs ut på Instagram mot någons vilja, för att sedan cirkulera på sociala medier för alltid?

– Vår klass lägger inte ut känsligt innehåll på Instagram, då lägger man istället ut en helt svart bild. Ägaren av den riktiga bilden visar sedan den för en kontrollant, och när den bedömts får ägaren radera eller göra vad den vill med bilden, säger Julbreiner Martinez, vård och omsorg, Baldergymnasiet.

Kritiken som riktas handlar mest om att listan innehåller en hel del explicita sexuella utmaningar, en beskärd del nakenhet och även några utmaningar som faktiskt är olagliga. 

Varför ens ha olagliga utmaningar med?

– Vi förstår att folk är oroliga, vissa utmaningar ser inte bra ut, men de allra värsta utmaningarna är det sällan någon som gör, de står mest med på listan för skojs skull. I vår klass är vi noga med samtycke och att inte utöva grupptryck. Man ser över listan med uppdrag och väljer de man känner sig trygg med. Ingen ska tvingas till något man inte vill göra, säger Alice Larsson.

Vissa utmaningar, som berör samlag eller sexuella aktiviteter, innefattar två människor

undefined
Från vänster i bild: David Gustavsson, Hampus Backman, Teo Olsson, Joakim Johansson, Hugo Stenlund och Milo Hansen. Liggande: Simon Blom. Samtliga går i klass T3C på Baldergymnasiet.

Finns det inte en hög risk att skada någon annan, eller inte vara helt säker på samtycke?

– Det är klart att risken finns, i och med att det är en tävling. Men i vår klass respekterar vi om någon säger nej till ett uppdrag. Vi skämtar så klart med någon som fegar ur, men inte mer än så. Ett nej är ett nej, säger Joakim Johansson, teknikprogrammet, Baldergymnasiet.

Hans klasskompisar håller med.

Majoriteten av utmaningarna är dock väldigt oskyldiga. De innefattar uppgifter som: ”Gå runt med paraply på stan en solig dag”, ”Bjud dina föräldrar på grillat” och ”Mjölka en ko”. 

– Vi i vår klass vill inte göra de grövre grejerna, så vi gör många av de mer oskyldiga utmaningarna och samlar de lägre poängen, men det får man ihop rätt mycket på, säger Julbreiner Martinez.

undefined
Carl Lundström från teknikprogrammet på Baldergymnasiet, får poäng för att bära klänning en dag i skolan.

Anna Schönfeldt, brott och drogsamordnare, FRIS, förebyggande rådet, menar att man jobbar förebyggande året runt.

– I Skellefteå kommun har vi en välfungerande samverkan mellan skolor och myndigheter. Polisen åker vanligtvis ut till skolorna och för ett samtal med eleverna om risker vid studentfirandet, men i år har det varit svårare på grund av pandemin, säger hon.

Skolvärdarna Rikard Tjärnström, Baldergymnasiet, och David Lindfors, Anderstorpsgymnasiet, jobbar varje år med att informera om riskerna kring studentbingon.

undefined
Rikard Tjärnström, skolvärd på Baldergymnasiet.

– Delvis jobbar vi aktivt med FRIS och för en kontinuerlig dialog. Sedan pratar vi även med eleverna om riskerna och konsekvenserna som kan medfölja om de skadar sig själva, andra eller begår brott, säger Rikard Tjärnström.

– Däremot är tredjeårseleverna myndiga, och tar därför egna beslut kring utmaningarna. Vi som skola kan ju inte bestämma över vad som sker på fritiden. De flesta är vettiga och tar kloka beslut, de utövar inte anarki, säger David Lindfors.

En lösning menar Anna Schönfeldt skulle kunna vara att ta fram en mer ordnad tävling, skolor emellan.

– Om man kunde locka med ett fint pris, skulle det kanske kunna konkurrera ut bingon, säger hon.

Hon menar även att det är viktigt att föräldrar engagerar sig och pratar med sina ungdomar.

– Förhoppningsvis för man en öppen dialog i hemmet kring bingon. Sedan hoppas vi ju alla att de får en trevlig avslutning på studenten, säger hon.

Uppdrag i studentbingon

Nedan nämns ett urval av hundratals uppdrag på studenternas listor.

5 poäng:

1. Skriv en kärleksdikt till ditt husdjur och läs upp den

2. Krama en ko

10 poäng:

1. Kör 5 varv i en rondell

2. Mata ankor

50 poäng:

1. Dra en springnota

2. Ät en levande daggmask

100 poäng:

1. Bli arresterad

2. Ha sex i en bil i 120 km/h

200 poäng:

1. Kugga gymnasiearbetet

2. Ha en trekant

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!