Den 1 april måste byggherren återlämna gång- och cykelvägen som går längs E4 och som lånats av trafikverket. Asfaltering hinns inte med, utan den blir grusad från början.
Samma dag släpps även Storgatan och där tar kommunen vid för att bygga om. Det ska bli tre körfält i bredd, varav den mittersta är för inkörande trafik till parkeringshuset. De arbetena ska vara klara 9 juli, och då öppnar Storgatan igen.
Norran gick en husesyn i kontorshuset Svalan, där det på insidan är mest fokus på de nedersta våningarna. Där ska nämligen kommunens samhällsbyggnad hyra, och lokalerna har slutbesiktning i början av juni.
– Det kommer vi att hinna, säger Robert Lundström, projektledare på Skellefteå Industrihus.
De bruna och beige textilmattorna börjar komma på plats, och innerväggar är målade. Det är många elektriker igång som monterar lampor i taken, och i samband med det kommer takplattorna på plats.
Samhällsbyggnad är avdelningen som jobbar med gator, parker, snöröjning, vägbelysning, parkering, vatten, avlopp, sopor, detaljplaner, bygglov, miljöfrågor, räddningstjänst.
De hyr en komplett våning där det ingår fönster i vinkelhuset mot älven. Där ska fika- och lunchrummet vara så att alla får chans att njuta av utsikten. Vidare hyr de bottenplanet som inte har någon förlängning ner till älven, samt halva våning tre. Totalt 3 587 kvadratmeter vilket är halva huset och ska rymma 223 anställda.
– När deras lokaler är klara fortsätter vi med resten av huset, som ska stå klart sista oktober.
Än så länge har bara en till hyresgäst skrivit kontrakt, det är Infovista som ska hyra 876 kvadratmeter på våning 3. De har i dag lokaler på Campus.
– Det finns fler intressenter och jag hoppas de bestämmer sig snart, för då hinner vi göra anpassade kontor efter deras önskemål.
Som Norran tidigare berättat har det varit svårt att hitta externa hyresgäster, vilket bland annat beror på hög kvadratmeterhyra.
– Det är lättare att marknadsföra lokalerna nu när man kan besöka dem, säger Robert Lundström.
Vi står och pratar i ett parti som vetter mot E4. Klockan är 16.15 och det är rusningstrafik utanför de stora fönstren. Men knappt ett ljud hörs av trafiken.
– Där har vi verkligen lyckats. Vi anlitade en ljudkonsult som lade ner många timmar på ljudisoleringen. Fönster och väggar är valda för att stänga ute mesta möjliga ljud, säger Robert Lundström.