– Det är en helt unik maskin – det finns ingen liknande i världen vad vi känner till, säger Magnus Karlberg, professor i maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.
2014 började han och hans kollegor skissa på maskinen, eller terrängfordonsplattformen som är en mer korrekt benämning. Sedan dess har Magnus Karlberg och andra forskare och studenter vid universitetet arbetat för att göra det självgående fordonet så smart och robust som möjligt. Nu är det redo för skogen.
– Vi har ersatt allt det människan gör med intelligens på maskinen; med datorer som jobbar ihop och styr den. Förutsättningarna att maskinen blir bättre än människan finns där, och det ska vi nu testa, berättar Magnus Karlberg,
Förarlösa fordon kommer att förändra både jord- och skogsbruk, menar Magnus Karlberg. Men ännu är det ett antal år bort innan denna typ av fordon blir vanliga på våra hyggen.
– Människan kommer finnas med även när de här fordonen går autonomt i skogen, men kommer att göra andra saker. I stället för att sitta i hytten kanske man är en bit bort och styr flera fordon via reglage.
Terrängfordonsplattformen öppnar för en rad forskningssamarbeten med bland annat skogsbolag och lärosäten i Sverige och utomlands. Forskarna undersöker till exempel hur markberedning och transport av biomassa kan ske på ett mer hållbart sätt.