Intill den idylliska byn Kinnbäck dånar den hårt trafikerade E4-sträcka, som under många kritiserats av både boende och förbipasserande. Många respekterar inte hastigheten säger de som bor i byn, och vägen har länge varit knölig av tjälskador.
– Det har varit tjälskador i flera år, och det har bara blivit värre. För en månad sen satte de upp varningar för guppen, men jag kan tycka att en Europaväg inte ska få se ut så här, säger Daniel Johansson som är på besök hos sina föräldrar i Kinnbäck.
Under söndagen inträffade en dödsolycka bara några hundra meter söder om Kinnbäckskorsningen, där en motorcykelförare omkom efter att ha kolliderat med vajerräcket.
En utredning pågår, men polisen meddelar att inga brott misstänks i samband med händelsen. I nuläget klassas det som en olyckshändelse.
Boende i Kinnbäck förfäras över olyckan, men nyheten kom inte som någon större överraskning.
– Vägen är så guppig, så vi tänkte direkt att olyckan berodde på vägen, säger Birgitta Karlsson.
Både Birgitta och hennes man Christer vittnar om att sträckan varit väldigt olycksdrabbad genom åren.
– Vi brukar kalla det för ”sommarens olycka”, för det har varit nån olycka nästan varje sommar, säger Birgitta.
Sedan dödsolyckan har flera läsare hört av sig till Norran, en av dem är Stefan Larsson. Den 2 juli, en dryg vecka innan olyckan ägde rum, skickade han in ett ärende till Trafikverket. I sitt brev manar han på myndigheten att åtgärda tjälskadorna innan det inträffar en olycka.
– Jag tänkte att här kan det hända en olycka när som helst, någon måste göra nånting åt vägen. Sen dröjde det bara åtta dagar innan någon dog. Det är så tragiskt att någon ska behöva sätta livet till innan det görs något.
De boende i Kinnbäck vill ha sänkta hastigheter och fartkameror för att få bukt med de trafikanter som kör för fort genom korsningen. Peter Jonsson, pressansvarig på Trafikverket, säger att hastigheten beslutas av länsstyrelsen, och fartkameror sätts upp i samarbete med polisen på platser där fartkamera har identifierats som en effektiv lösning.
– E4 är ett prioriterat stråk, och vi vill att det ska fungera bra.
Många boende i Kinnbäck som jag har pratat med känner sig inte prioriterade, vad tänker du om det?
– Jag har full förståelse för att man känner, och så vill vi inte att det ska vara såklart. Om det fanns ett enkelt sätt att få alla att respektera hastighetsbegränsningarna hade vi gjort det för länge sen.
Trafikverket har i nuläget inga planer på att göra några ombyggnationer av vägen för att få bukt på tjälskadorna permanent. Istället gör man en ombeläggning av asfalten inom kort. Tjälskador är problematiska att åtgärda längre norrut i landet, eftersom tjälen och fukten måste gå ur backen innan arbetet kan påbörjas.
– Vi hade gärna åtgärdat vägar redan i april men det går inte, vi måste vänta.
Statliga vägar inspekteras varje vecka, och utöver inspektionerna är Trafikverket beroende av att trafikanter hör av sig om problem så myndigheten kan åtgärda dem, menar Peter.
– Det är ett enormt bra verktyg i kombination med inspektionerna, och då kanske vi gör en åtgärd som inte var planerad.
Om vägen inspekteras veckovis, och Stefans ärende kom in åtta dagar innan olyckan, varför gjordes inget åt tjälskadorna tidigare?
– Det är tyvärr omöjligt att svara på.