Historisk satsning på försäljningen för Norr Media

NTM-koncernen storsatsar på gemensam försäljningsorganisation med bolaget NTM Media. Nytt arbetssätt, ny innehållsbyrå, ny digital spetskompetens och nio nyrekryteringar lokalt i norr ska lyfta kundernas affärer till nya höjder. “Nu kan vi uppfylla kundernas behov i hela marknadsföringskedjan – det är unikt i vår region”, säger Norr Medias vd Mats Ehnbom.

Sabina Nilsson, Fanny Mosesson, Christoffer Häggbom, Jonas Nyman, Sofia Forsberg, Kristina Hjärtberg, Rickard Björling, Åsa Åström, Tobias Eriksson, Stina Engman, Linnea Åkerström, Sofie Driberg, Elin Emborg, Jennifer Johansson, Alva Thiger, Ann-Sofie Lund och Joel Näsvall, är en del av teamen på de lokala kontoren i Luleå, Boden och Piteå.

Sabina Nilsson, Fanny Mosesson, Christoffer Häggbom, Jonas Nyman, Sofia Forsberg, Kristina Hjärtberg, Rickard Björling, Åsa Åström, Tobias Eriksson, Stina Engman, Linnea Åkerström, Sofie Driberg, Elin Emborg, Jennifer Johansson, Alva Thiger, Ann-Sofie Lund och Joel Näsvall, är en del av teamen på de lokala kontoren i Luleå, Boden och Piteå.

Foto: Daniel Holmgren

Nyheter2022-03-25 09:02

I takt med miljardinvesteringarna i Norrbotten och norra Västerbotten ökar möjligheterna för många företagare. Samtidigt ökar också behovet av att marknadsföra sig och nå ut till både nuvarande och potentiella kunder. 

För att möta behovet rekryteras nu sju medierådgivare och två kommersiella redaktörer till de lokala mediehusen i Luleå, Piteå och Skellefteå. Försäljningsavdelningarna inom Norr Media samt koncernens övriga mediehus samlas i det nya bolaget NTM Media AB, med syfte att stärka upp både den lokala och regionala försäljningen ytterligare. Det är en historiskt stor satsning och strategisk riktningsförändring, som har som uttalat syfte att öka kundernas affärer. 

– Vi har en oslagbar räckvidd genom våra starka varumärken. Dessutom är vi nu rustade för att vara såväl en strategisk partner som producenter av innehållet, säger Ann-Sofie Lund, försäljningschef i Luleå.

undefined
Fanny Lövbom, Johanna Blylod, Linda Nilzon, Olle Berggren, Marie Burvall och Nathalie Söderberg på mediehuset i Skellefteå.

Alla roller inom försäljningen med kundkontakter är i dag medierådgivare. Det är en stor och viktig skillnad mot hur avdelningen jobbat tidigare. Dessutom har koncernen investerat i helt nya tekniska plattformar och rekryterat specialister inom digital marknadsföring.

– Vi ser att det är många företag som känner att marknadsföring är svårt och det förstår jag, hela kommunikationskartan har ritats om och då är det viktigt att ta hjälp av en kunnig medierådgivare för att optimera sina medieinvesteringar. Våra medierådgivare eftersträvar alltid att ge våra kunder marknadsföring i världsklass med maximal effekt, säger Marie Burvall, försäljningschef i Skellefteå.

– I dag behöver vi en helt annan kompetens än vi behövde för bara några år sedan. Vi har gått från att vara mediesäljare till att bli kundernas medierådgivare som kan hjälpa med det mesta som rör marknadsföringen. Och tillsammans med alla specialisttjänster inom hela organisationen, både inom Norr Media och vår koncern NTM, blir vi en komplett partner för våra kunder, säger Sabina Nilsson, försäljningschef i Piteå. 

Vid årsskiftet lanserades dessutom en ny innehållsbyrå, Content Studio med eget team i norr, som fokuserar på kommersiell innehållsproduktion som bland annat nativeartiklar. Till den avdelningen har två nya kommersiella redaktörer rekryterats.

– Med tanke på allt som händer i norr just nu känns det särskilt aktuellt att kunna vässa vårt erbjudande inom kommunikation och innehåll ytterligare. Vi märker att allt fler företag insett vikten av att profilera sig och nå ut, vi ser också att efterfrågan på exempelvis natives som marknadsföringsform ökar. Där kan vi, tillsammans med Content Studio syd och koncernens byrå Fluid, hjälpa våra kunderna med kommunikation och helhetslösningar i relevanta kanaler och trovärdig miljö, säger Elin Emborg, chef för Content Studio norr.

I Norr Medias säljportfölj finns också distributionsmöjligheter via det helägda dotterbolaget Svensk Hemleverans Norr, samt en egen e-handel där lokala kunder kan marknadsföra, sälja och distribuera sina produkter. 

Nyligen lanserades också Norr Medias nya satsning Framtidsfabriken, där bolagets redaktioner skildrar, beskriver och granskar de enorma satsningarna på grön industri i regionen. Kommersiellt erbjuder Framtidsfabriken företag och organisationer en unik möjlighet till synlighet, inte minst för rekrytering och employer branding.

– Vi har en bredd och ett genomslag som är helt unikt i vår region. Jag kan med stolthet påstå att vi är den enda aktör som kan erbjuda kunderna hela kedjan av strategi, produktion, marknadsföring, kommunikation, tryck, distribution och e-handel, säger Mats Ehnbom, vd Norr Media.

undefined
Sabina Nilsson, Fanny Mosesson, Christoffer Häggbom, Jonas Nyman, Sofia Forsberg, Kristina Hjärtberg, Rickard Björling, Åsa Åström, Tobias Eriksson, Stina Engman, Linnea Åkerström, Sofie Driberg, Elin Emborg, Jennifer Johansson, Alva Thiger, Ann-Sofie Lund och Joel Näsvall, är en del av teamen på de lokala kontoren i Luleå, Boden och Piteå.

Teamen i norr:

Team Luleå/Boden:
Ann-Sofie Lund, försäljningschef sedan ett år tillbaka, har jobbat inom Norr Media sedan 2008.
Sofia Forsberg, senior medierådgivare Luleå/Boden, har jobbat inom Norr Media sedan 2014.
Jonas Nyman, medierådgivare som jobbat inom Norr Media sedan 2020.
Fanny Mosesson, medierådgivare som jobbat inom Norr Media sedan 2021.
Åsa Åström, medierådgivare som jobbat inom Norr Media sedan 2021.
Tobias Hansen, medierådgivare med radioansvar sedan januari 2022.
Tobias Eriksson, medierådgivare sedan februari 2022.
Linnea Åkerström, medierådgivare som börjar i april.
Markus Kivijärvi, senior medierådgivare som börjar i april. 

Team Skellefteå:
Marie Burvall, försäljningschef sedan ett år tillbaka som har jobbat inom Norr Media sedan 2010.
Fanny Lövbom, projektledare rekrytering som har jobbat inom Norr Media sedan 2018.
Nathalie Söderberg, medierådgivare som har jobbat på Norr Media sedan 2020.
Olle Berggren, senior medierådgivare som har jobbat på Norr Media sedan 2020.
Linda Nilzon, medierådgivare sedan januari 2022. 

Team Piteå:
Sabina Nilsson, försäljningschef sedan 2022, har jobbat inom Norr Media sedan 2012.
Christoffer Häggbom, medierådgivare, har jobbat inom Norr Media sedan 2015.
Sofie Driberg, senior medierådgivare sedan mars 2022.
Malin Bäckström, medierådgivare som börjar i mars. 

Content Studio norr:
Elin Emborg, chef Content Studio norr sedan 2022, har jobbat inom Norr Media sedan 2017.
Kristina Hjärtberg, grafisk producent, har jobbat inom Norr Media sedan 2005.
Linda Sundström, redaktör för Norrbottens Affärer och Tidningen Extra Luleå och Boden sedan 2021.
Alva Thiger, kommersiell redaktör sedan februari 2022.
Stina Engman, kommersiell redaktör som börjar i slutet av april.

Övriga NTM-tjänster inom försäljning, med placering i norr:
Erja Persson, grafisk producent, Content Studio syd.
Elin Karlsson, grafisk producent, Content Studio syd.
Rickard Björling, säljande projektledare, Fluid.
Jennifer Johansson, projektledare marknad.
Johanna Blylod, affärsutvecklare.
Joel Näsvall, innesäljare.
Jesper Peruzzaro, projektledare e-handel och kundklubb MERA.
Martin Vestin, campaign manager. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!