Oenighet om bästa järnvägslinjen västerut

Skellefteborna har fått tycka till om Trafikverkets förslag till dragning av Norrbotniabanan väster om centrum. 
Det är tydligt att åsikterna går isär om de fyra föreslagna linjerna.
– Allt annat än alternativ 2 vore katastrof för boende i området, skriver en person.
– Skulle verkligen förorda alternativ 3, skriver en annan.

Alternativ 1 a och 1 b (orange) väster om centrala Skellefteå.

Alternativ 1 a och 1 b (orange) väster om centrala Skellefteå.

Foto: Trafikverket

Nyheter2025-03-21 01:00

Nyheten i korthet

  • Skellefteborna har yttrat sig om Trafikverkets förslag till dragning av Norrbotniabanan väster om centrum, med blandade åsikter om de fyra föreslagna linjerna.
  • Många invånare uttrycker oro över hur banan kommer att påverka deras hem och investeringar, och föreslår alternativa rutter för att minimera störningar.
  • Skellefteå kommun stöder alternativ 2, som innebär mindre påverkan på befintlig bebyggelse.

En tredje propsar på alternativ 1a och b, som inte inkräktar så mycket på jordbruksmark. 

– De stora, öppna fält som påverkas i alternativ 2 och 3 är därtill värdefulla tillgångar för boende i området. Alternativ 1a och b framstår som de alternativ som sammantaget ger minst påverkan för de som bor, arbetar och brukar mark i området.

Trafikverket kommer därmed att få ett digert uppdrag att ta ställning till vilken sträckning som är bäst för själva järnvägen och samtidigt ta hänsyn till boende och verksamheter i området.

Det är tydligt att hur de än beslutar så kommer det att påverka människor i området och alla kommer inte att bli nöjda. 

undefined
Alternativ 1 a och 1 b (orange) väster om centrala Skellefteå.
undefined
Detta alternativ verkar falla de flesta som yttrat sig i smaken. Det är alternativ 2.
undefined
Här syns alternativ 3, som många yttranden ser som ett dåligt alternativ.

Yttrandena har skickats in efter ett första samrådsmöte där de olika alternativen presenterades på ett samrådsmöte i februari. De flesta som yttrat sig förespråkar alternativ 2. På den punkten får de också stöd av Skellefteå kommun eftersom den innebär mindre påverkan på befintlig bebyggelse inom Degerbyn och Stämningsgården. Därtill undviks påverkan väg 95.

Flera uttrycker oro för investeringar i sina hus och sorg över att förlora sina hem.

– Vi har lagt ner stora pengar och mycket tid på att köpa tomten, bygga huset och flytta från västkusten och känner nu stor oro för att allt ska ha varit förgäves, skriver en person.

En annan ser sitt livsverk gå om intet och oroar sig för att ersättningen blir för dålig vid inlösen av fastigheten.

– Och skulle huset inlösas och jag vill ha ett nytt hus så kommer det som erbjuds aldrig att räcka till!! Om det då vore så när ni förstör människors liv att ni erbjöd en ordentlig summa pengar till dem så vore det lite annars.

Det finns även några röster som tycker till om dragningen genom Byske. De uttrycker oro för hur samhället ska påverkas och för de kulturhistoriska byggnaderna.

– Varför lägger man inte Norrbotniabanan längs med E4:an. Då slipper man ju komma nära de fina områden som finns inåt landet? skriver en person.

– Vi vill härmed protestera mot förslaget att dra Norrbotniabanan rakt igenom Byske. Detta beslut är en direkt attack mot vårt samhälle – en handling som riskerar att klyva vår gemenskap mitt itu. Genom att placera järnvägen precis genom byn kommer en påtaglig fysisk och visuell barriär att skapas, något som kommer att begränsa vår rörelsefrihet, sprida störande buller och vibrationer samt i slutändan sänka livskvaliteten för alla boende, skriver en annan.

undefined
Så här ser alternativen ut i Byske. Kommunen förespråkar en station vid korsningen ungefär mitt i bilden.

När det gäller Byske skriver kommunen att de tycker att resecentrum ska anläggas vid korsningen Bäckgatan/Ringvägen på norra sidan älven. För att ingreppen i Byske ska bli så små som möjligt så behöver banan gå högt över marken, på cirka nio till tio meters höjd över befintlig väg och detta måste se bra ut.

Kommunen skriver också att planeringen för Byske görs för att man ska kunna bygga 2 000 nya bostäder där, framför allt i de södra och västra delarna av Byskes planområde. Men barriärerna som E 4 och järnvägen utgör måste minska och det kommer att behövas nya gång- och cykelvägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!