På Kågeskolan syns färre elever än vanligt i korridorerna. Anledningen är att två årskurser flyttat till Sjungande Dalens skola efter branden den 7 december i fjol.
Den utbröt i Kågeskolans träslöjdslokal i källaren med rökutveckling som följd. I dagsläget är det ingen som vet när arbetet med saneringen kan vara klar.
– Vi hoppas att det ska bli klart så fort som möjligt, vi vill ju ha tillbaka våra elever, men vi räknar med att det kommer att ta ett tag, säger biträdande rektor Anders Grundström.
Orsaken till branden är ännu inte klarlagd.
– Vi vet att branden inte är anlagd. Det finns inga tecken på inbrott eller liknande, säger Anders Grundström.
För personalen har det varit en utmanande tid efter branden. Skolan har beställt material, men leveranstiden har varit lång och allt har ännu inte kommit.
– Det är tur att lärare är kreativa människor som är vana att lösa problem, säger Anders Grundström.
När skolan saknar träslöjdslokaler har de fått komma på nya lösningar.
– Årskurs 6 har fått ha textilslöjd istället för träslöjd. Vi har fått prioritera hur vi använder salarna och har haft träslöjd i tekniksalarna. Årskurs 9 åker till Drängsmark för att ha träslöjd, berättar Anders Grundström.
När personalen skulle ha sin första dag med fjärrundervisning låg hela nätet nere.
– Det har varit en utmanande tid sedan branden. Det har inte gått på räls, utan vi har haft många stopp efter vägen. Vi har haft vårt ordinarie arbete och samtidigt jobbat extra med att lösa den här situationen, berättar Linda Holmkvist, rektor på Kågeskolan.
På grund av platsbrist har skolans elever i årskurs fyra och fem temporärt flyttat till Sjungande Dalens skola efter jullovet. De får nu skolskjuts från Kåge till Sjungande Dalen.
Dagen före terminsstart hölls öppet hus på Sjungande Dalens skola för att elever och föräldrar skulle få bekanta sig med de nya lokalerna.
– Det har tagit mycket tid med iordningställande. Vi hade lite material med oss, sedan har vi beställt material som inte hunnit komma än, berättar Malin Staffansson, biträdande rektor på Kågeskolan.
Lärarna har flyttat med eleverna till den nya skolan.
– Lärarna har varit fantastiska och väldigt flexibla i det här. Det här har ju inte varit någon planerad flytt, utan de har slungats in i ett annat sätt att undervisa och det har varit en snabb process att komma in i det digitala. Det har varit en stor omställning som inneburit väldigt mycket merarbete i form av planering och organisering, säger Malin Staffansson.
Mellanstadieläraren Anna Larsgård är imponerad över hur bra eleverna tagit flytten.
– De har varit väldigt anpassningsbara. Vi har haft en reflektion kring flytten och det mesta har varit väldigt positivt. Eleverna tycker att det är spännande med en ny skola och att den nya skolgården är rolig. De har även fått lära känna nya elever. Det enda de upplevt lite negativt är omställningen med bussresan till och från skolan, berättar Anna Larsgård.
De som har fritids före eller efter skolan går fortfarande fritids på Kågeskolan.
– Vi har lärt oss att allt tar längre tid än man tror och mycket har legat på personal och ledning att fixa. Det har varit en snabb process där vi behövt bygga om hela scheman, säger Anna Larsgård.
– Det har funnits många svårigheter och utmaningar efter branden och jag vill betona personalens höga kompetens och lösningsfokus, säger Malin Staffansson.