Åtskilliga timmar i garaget har äntligen gett resultat

I två år har Kajsa Ulander och hennes pappa Gustaf Ulander byggt om en Sierra till en EPA. Nu har den fått ett hedersomnämnande.

Gustaf och Kajsa har lagt ner många timmar i garaget på att bygga om Sierran till en EPA. På Motorveckans fordonsutställning, som i år hölls på nätet, belönades bygget med ett hedersomnämnande.

Gustaf och Kajsa har lagt ner många timmar i garaget på att bygga om Sierran till en EPA. På Motorveckans fordonsutställning, som i år hölls på nätet, belönades bygget med ett hedersomnämnande.

Foto: Carina Kvist

Nyheter2020-07-26 18:00

I garaget hemma hos familjen Ulander i Kåge står Kajsas EPA och blänker. Bakom lacken och alla reparationer för att bygga om Sierran finns mycket planering, letande efter olika delar och åtskilliga timmar av skruvande.

– Det är lite småfix kvar att göra men det mesta är nu gjort, säger Kajsa och ser både glad och stolt ut.

Redan som liten kröp Kajsa runt på wellpappen i garaget då pappa Gustaf mekade med sina olika bilprojekt. Under de 15 år som Gustaf tävlade dragracing och drifting, så hängde mamma Camilla och Kajsa med runt på tävlingsbanorna.

– Vi hade en blå Sierra på den tiden som vi åkte runt med och det har nog präglat mig i valet av EPA, säger Kajsa och berättar om hur jakten på att hitta en lämplig bil att bygga om, började för två år sedan.

– Vi fick nys om att det fanns en Sierra till salu som stod i skogen i Svarttjärn. Den var full i löv och barr men jag fastnade för den och pappa slog till. Då vi skulle köra den för första gången så minns jag hur det bolmade blårök.

undefined
Kajsa Ulander har lagt ner själ och hjärta på att bygga om sin Ford Sierra -92 till en EPA.

Sedan den dagen har Kajsa och Gustaf renoverat motorn, svetsat rost, lagat bromssystemet och lagt ner mycket tid på karossen och lacken. Ett långtidsprojekt som enligt Kajsa har varit både roligt och lärorikt men också tålamodskrävande.

– Vi har sänkt bilen och bytt spiralfjädringen mot luftfjädring. Det är praktiskt att kunna höja upp bilen på vintern då den är så låg, säger Kajsa och visar att de även byggt en kontrollpanel för luftfjädringen. 

– Dessutom så har vi piffat till den med en stor vinge på bagageluckan och satt in en mockaratt, säger Kajsa glatt.

– Det går ju att byta ut och bygga om hur länge som helst men vi tycker att det finns en gräns. Det gäller att hitta en lagom nivå både då det gäller att lägga ner tid och pengar, fortsätter Gustaf.

– Det är så roligt, säger Kajsa med ett skratt. Då pappa säger att det får räcka, då kommer han plötsligt ut i garaget och säger:

– Nu ska vi byta motor.

Med 160 röster och ett hedersomnämnande för sin EPA på Motorveckan, så har Kajsa fått ett kvitto på att bygget med Sierran har varit värt allt slit.

– Det har varit blod, svett och tårar men jag är så lycklig. Som jag har längtat efter att ställa ut. Nu har jag fått en bekräftelse på att fler än jag och pappa tycker att den är snygg. Tänk att man ha så mycket kärlek till en bil, säger Kajsa och kör iväg med sin fina EPA.

En stor vinge har monterats på bakluckan och skärmkanterna har breddats.
En stor vinge har monterats på bakluckan och skärmkanterna har breddats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om