Det var i november förra året som miljö-, bygg- och räddningsnämnden i Arjeplog beviljade Arjeplogs kommun bygglov för att tillskapa 5-6 parkeringsplatser för husbilar på en 950 kvadratmeter stor tomt alldeles vid Hornavans regleringsdamm.
Bygglovet överklagades av Skellefteälvens vattenregleringsföretag som menar att utfyllnad av massor skulle riskera att skada dammkroppen och försvåra möjligheten att upptäcka läckage. Dessutom menar regleringsföretaget att det kan uppstå skador vid ett eventuellt dammhaveri.
"Förutom risk för egendomsskador finns även risk för personskador som den yttersta konsekvensen", skriver vattenregleringsföretaget.
Länsstyrelsen har prövat överklagan och bedömt att regleringsföretaget inte har rätt att överklaga bygglovet då de inte äger en fastighet bredvid eller på annat sätt är särskilt berörd.
Regleringsföretaget har i sin tur överklagat länsstyrelsens beslut till mark- och miljödomstolen då de menar att de har klagorätt.
– Vi bedriver en verksamhet på platsen som vunnit laga kraft sedan 1950-talet. Det är en del av dammanläggningen och att bygga den här ställplatsen för husbilar kan påverka dammkonstruktionen negativt, säger Viktor Carlsson, vd för Skellefteälvens vattenregleringsföretag.
Hur stor risk är det för skador?
– Det är väldigt svårt att säga. Vi har inte i detalj tagit fram den typen av konsekvensanalys. Det man kan säga är att vi håller hög säkerhet på anläggningarna och det är väldigt låga risker. Samtidigt är det strikt ansvar för alla konsekvenser om vi skulle få någon typ av skada, säger Viktor Carlsson.
Skellefteälvens vattenregleringsföretag har inte fått komma till tals i bygglovsprocessen vilket Viktor Carlsson tycker är konstigt. Regleringsföretaget skriver i sin överklagan att det strider mot kommuniceringsskyldigheten i plan- och bygglagen.
– Det här är en del av en dämmande konstruktion och vi har ansvar även för den här delen, säger Viktor Carlsson.
Enligt Emil Sundström, samhällsbyggnadschef i Arjeplogs kommun, behöver de inte ta in synpunkter från regleringsföretaget.
– Det är vår egen fastighet och det finns en detaljplan och då finns det ingen orsak för oss att höra grannar eller intressenter på det viset.
Emil Sundström håller inte med om att bygget ska påverka dammkonstruktionen.
– Det blir en nedfart från vägen som går över dammen men själva byggnationen och parkeringsplatserna blir nedanför dammkroppen. Där har vi redan schaktat och gjort VA för ett par år sedan. Vi ser inte att det blir någon sådan åverkan på den. En damm blir väl bara stadigare om du fyller lite på baksidan känns det som, säger samhällsbyggnadschefen.
Så här i efterhand – borde ni ha pratat med regleringsföretaget innan?
– Det är alltid bra att ha en dialog, så är det. Men i det här fallet blev det inte. Det var mer ett rutinärende.
Hur påverkar överklagan ert arbete?
– Om domstolen ger dem rätt blir det inga ställplatser. Då får vi titta på någon annan lösning eller göra om nedfarten. Området nedanför där själva ställplatserna är har jag svårt att se att de har något intresse i. Det är utanför dammkroppen, säger Emil Sundström.