Smittan skenar i Tyskland inför biltestsäsongen

Biltestbolagen gör sig redo för en normal vintersäsong och eventbolagen är på väg tillbaka. Samtidigt rasar pandemin som aldrig förr i Tyskland. "I år chartrar vi egna plan", säger Johan Sellbom, Visit in Pjesker.

Banorna på Pjeskersjön är populära bland tyska motorentusiaster. I fjol hade man runt 30 procent av de normala kundflödet. I år satsar man på den mest exklusiva säsongen någonsin. (Arkivbild)

Banorna på Pjeskersjön är populära bland tyska motorentusiaster. I fjol hade man runt 30 procent av de normala kundflödet. I år satsar man på den mest exklusiva säsongen någonsin. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Arjeplog2021-11-26 08:30

I mitten av oktober hade Tyskland runt 10 000 fall av covid-19 per dag. Den senaste tiden har smittspridningen i landet eskalerat och under onsdagen registrerades 79 051 fall – fler än någon annan dag under pandemin. Men än finns inga indikationer på att säsongen är i fara.

– Det ser faktiskt väldigt positivt ut. Vi har mer bokningar än normalt. Vi är över normalläge. Men det finns ett men med hela tiden. Om det skulle komma någon större våg av corona förbehåller man sig naturligtvis rätten att förändra saker med kort varsel, säger Alf Sundström, vd på Cartest.

Arctic Falls har valt samma arbetssätt som ifjol.

– Vi har glesare mellan kunderna i kontorsutrymmen, det används munskydd och sådana saker. Så på så sätt är vi fortsatt påverkade. Däremot ser jag inte att efterfrågan är mindre eller några reduktioner i personalstyrkan än så länge, säger vd:n Jonas Jalar.

undefined
Jonas Jalar, vd och delägare i Arctic falls, har tagit emot säsongens första kunder. (Arkivbild)

Så vitt han vet är alla som kommer vaccinerade. Han tror på en normal säsong så länge kunderna tar sig till Norrbotten.

– Så länge inga policys inom bolagen förändras heller. Men vi har inte fått några sådana signaler. Vi har första grupperna på plats nu och börjar komma igång. Vi har en bra utveckling. Vi har haft mycket i våra inomhushallar i Piteå i sommar också.

Enligt Tjintokks vd Daniel Ek ser det ut att bli en normal säsong.

– Jag skulle inte säga att det är ett högre tryck än vanligt, utan ungefär som innan pandemin. Lite mindre kanske.

Den stora comebacken står eventbolagen för. De tog mest stryk under förra säsongen. Visit in Pjesker var den enda aktören som fortsatte köra och de var nere på 30 procents beläggning. Nu har man satsat.

– Vi har byggt en lodge till. Det blir väl inte fler kunder, men det blir ännu mer exklusivt. Vi fördelar dem på tre ställen i stället för två, det var nästan maxat det vi hade, säger vd:n Johan Sellbom och fortsätter:

– Försäljningen ser ut att gå jävligt bra, det är bara Tyskland som inte ser så bra ut på coronasidan. Fördelen är att de tar sig hit om de är vaccinerade.

undefined
Eventbranschen är på väg tillbaka. "De flesta satsar och kör. Det är väl bara Audi som inte kommer tillbaka. Sedan är det några nya", säger Johan Sellbom, vd på Visit in Pjesker. (Arkivbild)

Han vittnar om stora flygproblem i fjol.

– Flygbolagen är mest intresserade av testbolagen, inte eventbolagen. I år chartrar vi egna plan och flyger upp kunderna. Det är en dyrare lösning, men det är exklusivare och underlättar på andra plan, säger Johan Sellbom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!