Förra året gjordes en utvärdering där både vårdnadshavare och pedagoger fick svara på en enkät angående att införa läxor igen och det visade sig att majoriteten är för.
– Vi har fått många önskemål från vårdnadshavare om att återinföra läxorna så efter moget övervägande under hela förra terminen har vi kommit fram det, säger Helene Lindberg.
Men det innebär inte att varje klass per automatik har en eller två läxor varje vecka, enligt rektorn.
– Det är upp till lärarna, som jag har ett stort förtroende för, om man återinför läxor som en del av undervisningen. Då är det också jätteviktigt att om vi väljer att ge läxor så måste uppgifterna förberedas, förklaras och följas upp, säger hon och fortsätter:
– Jag kommer inte att återinföra läxor bara för läxans skull utan det ska finnas ett syfte med läxan.
Det kan exempelvis vara en repetitionsläxa för de yngre eleverna som ska lära sig att skriva eller läsa och det kan handla om att man behöver komma ikapp eller fördjupa sig i ett ämne om man ser till de äldre.
Frågan har även tagits upp med elever i elevråd och i de olika mentorsgrupperna.
Har man sett att studieresultaten påverkats sedan den läxfria skolan infördes?
– Ja, jag tycker det. I våras införde vi ett läsprojekt då alla från förskoleklass upp till högsta klass skulle läsa under några veckor. En specialpedagog gjorde ett test före och ett efter och där ser vi att det var lyckat när de läste mer även om det bara var under några veckor. Vi kommer att ha fokus både på läsprojekt och skrivprojekt under det här läsåret.
Helene Lindberg säger att alla ska ha samma förutsättningar för att kunna göra läxan hemma. Till skillnad från tidigare kommer skolan att erbjuda studiestöd enligt en ny regel från Skolverket. Det gäller elever från årskurs 4 till 9 och de har rätt till 120 minuter i veckan.
– Det är naturligtvis frivilligt, men inför vi läxa har man som elev möjlighet att stanna kvar och få hjälp av en pedagog, säger hon.
Silverskolan ska hädanefter genomföra ett läsprojekt per termin.