Skarp kritik mot Bussgods nedläggning

Två kommuner i Norrbotten och åtta i Västerbotten riktar i en skrivelse kritik mot beslutet att lägga ned Bussgods. "Jag får samtal från företag som undrar hur det ska gå", säger Britta Flinkfeldt (S).

En snabb analys av konsekvenserna visar på allvarliga effekter för såväl Bussgods i Västerbotten, men framförallt för de företag i Norrbotten som nu lämnas åt sitt öde.

En snabb analys av konsekvenserna visar på allvarliga effekter för såväl Bussgods i Västerbotten, men framförallt för de företag i Norrbotten som nu lämnas åt sitt öde.

Foto: Norran

ARJEPLOG2019-06-26 16:21
undefined
En snabb analys av konsekvenserna visar på allvarliga effekter för såväl Bussgods i Västerbotten, men framförallt för de företag i Norrbotten som nu lämnas åt sitt öde.

Skrivelsen från de tio kommunerna, även kallat Region 10, är ställd till region Norrbotten, och kräver en grundlig konsekvensanalys som på ett transparent sätt delger kommunerna i frågan om Bussgods.

"Ett gott samarbete med transparens och ömsesidig respekt har övergått i hemlighetsmakeri och sekretess, där en seriös konsekvensanalys gällande verkningarna för näringslivet i Norrbotten samt Bussgods i Västerbotten lyser med sin frånvaro. En skandal att detta inte presenterats öppet för andra Bussgodsaktörer och berörda beslutsfattare."

Britta Flinkfeldt är en av dem som undertecknat brevet.

– Jag sitter i Länstrafikens styrelse, men tillträdde efter beslutet var fattat och blev bara informerad om beslutet. Jag hade önskat att man grundligt sett över vilka alternativ som fanns, annat än en nedläggning, och delgivit oss kommuner som är i stort behov av Bussgods tjänster. Istället fick vi information efter beslutet var fattat.

Flinkfeldt ser situationen som en glesbygdsfråga, kontra centralort.

– Här finns ingen privat marknad som kan hoppa in i Bussgods ställe. Det kan hända att man hade kommit fram till samma slutsats efter en utredning, att en nedläggning var enda vägen, men det kan man ju inte veta innan man gett det en ärlig chans.

Region 10 skriver: "En snabb analys av konsekvenserna visar på allvarliga effekter för såväl Bussgods i Västerbotten, men framförallt för de företag i Norrbotten som nu lämnas åt sitt öde. Hur har man tänkt lösa godstransporterna så att företag kan fortsätta verka i hela Norrbotten, men även i Västerbotten?"

Ser orosmoln

Ken Långdahl är egenföretagare i Arjeplog och driver en verkstad. Han ser orosmolnen hopa sig.

– Blir det här verklighet pratar vi om en stor försämring vad gäller service i Arjeplog. Idag kan man beställa en bildel på morgonen och ha den samma dag. Försvinner Bussgods kan man behöva vänta flera dagar på paketleverans.

undefined
Ken Långdahl är egenföretagare och driver en verkstad. Han oroas över nedläggningen och säger att påverkan på servicen kommer att bli stor.

Långdahl sysslar dessutom med skoterdemontering och skickar uppemot 1 000 paket per år.

– För mig kommer Bussgods nedläggning att märkas, helt klart. Jag håller på se över vilka alternativ som finns, men inget är så snabbt, billigt och effektivt som Bussgods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om