Silverhatten krävs på över halv miljon

I flera år har Arjeplogs kommun och Silverhatten diskuterat en gammal VA-synd sedan hotellets utbyggnad 2006. Nu står det klart att kommunen kräver in hela beloppet på över en halv miljon kronor.

Foto: Norran

ARJEPLOG2019-02-11 18:54
undefined
Utmaning. Lars Lindberg fortsätter att bygga på sin meritlista på Silver resort i Arjeplog.

Det var under en inventering 2016 av avgifter och krav om betalning på tekniska enheten som man hittade den gamla skulden. Av någon anledning hade fakturan, som ligger på 665 440 kronor, aldrig skickats ut till Silverhatten. VA-chefen ansåg, att när preskriptionstiden om tio år ännu inte passerat, hade Silverhatten skyldighet att betala fakturan trots att det var nya ägare av hotellet nu.  Företaget motsatte sig kravet och bestred fakturan, men hade efter kommunikation gått med på att betala under förutsättning att beloppet fördelades över tio år. I juli 2017 beslutade kommunstyrelsen (KS) så; en amorteringsplan skulle upprättas över tio år, men då skulle fastighetsägaren ställa en godtagbar säkerhet. Något man dock inte kunnat presentera fram till dags datum. Någon avbetalning har heller inte skett under de här åren.

– Det har varit så många turer i det här ärendet, och det har dragit ut på tiden, säger VA-chefen Jonas Callin.

När parterna träffades i slutet på november, kom Silverhatten med budet att man kan tänka sig betala halva anslutningsavgiften under tre år, och begärde att resterande delen av avgiften skulle avskrivas. Något som KS inte hade några planer på att göra. På måndagen beslutade man, enligt förslag från allmänna utskottet, att kräva in hela fordran med en möjlighet till amorteringsplan på tre år.

undefined

”Förslaget till beslut är framtaget med bakgrund i att Silverhatten AB har en skyldighet att betala hela fordran. Det finns då ingen grund i att avskriva halva beloppet. Då parten inte kan ställa en godtagbar säkerhet är det rimligt att begära att amorteringstiden blir kortare än tio år”, står det i beslutsunderlaget.

Lars Lindberg, vd för Silver resort:

– Som företag är det så klart beklagligt att drabbas av kostnader som härrör från tiden innan de nya ägarna tog över, men sådan är ju fastighetslagen. Vi måste dock göra ytterligare bedömning av rimligheten i det här kravet, sen får vi se om vi från vår sida ska vidta några ytterligare åtgärder, om det är ett ärende vi kan driva vidare.

Är det en kännbar summa för er?

– Det är det, vi kan inte utesluta att vi måste titta på någon typ av besparingsåtgärd för att få in de här pengarna kortsiktigt om det blir aktuellt. De pengarna vill vi förstås hellre lägga på utveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!