Samiskt kranium från 1800-talet ska lämnas tillbaka

En skalle av en same som förvarats på museum sedan 1800-talet ska återlämnas till Arjeplogs sameförening. "Det här är i tidens anda", säger föreningens kassör Ann-Christin Blind.

Arjeplogs sameförening med stöd av bland annat biskop Åsa Nyström har begärt att samiska kvarlevor ska återlämnas för att begravas i Arjeplog. (Arkivbild)

Arjeplogs sameförening med stöd av bland annat biskop Åsa Nyström har begärt att samiska kvarlevor ska återlämnas för att begravas i Arjeplog. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

Arjeplog2022-02-18 09:30

Förra sommaren begärde Arjeplogs sameförening, tillsammans med bland andra biskopen Åsa Nyström och med stöd från organisationen Amnesty Sápmi, att kvarlevor av samer från Arjeplog ska återlämnas från Historiska museet vid Lunds universitet och Uppsala universitetsmuseum, Gustavianum.

På torsdagen beslutade regeringen att Lunds universitet får återlämna en kvarleva. Det är ett kranium av en samisk man som donerades till universitetet 1852 och beslutet togs efter att universitetet begärt så kallad repatriering av kvarlevan.

– Vi vet att det finns kapitel i vår historia som inte är vackra, dit hör den rasbiologiska forskningen. Men uppgiften för akademin och politiken är inte att gömma obekväma delar av Sveriges historia, utan att se till att de inte upprepas. Lunds universitet kan till följd av dagens beslut lämna över kvarlevan till Arjeplogs sameförening, som kommer att se till att kvarlevan får ett värdigt mottagande, säger utbildningsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Det här är en av många samiska kvarlevor som fortfarande finns på olika museum runtom i Sverige, men framför allt i Uppsala. Uppsala universitet har också begärt tillstånd av regeringen att lämna tillbaka ett skelett av en samisk person, som avtjänade ett livstidsstraff på ett fängelse i Stockholm, till Arjeplogs sameförening.

Kassören Ann-Christin Blind säger att det ligger i tiden att återlämna kvarlevor av urfolk, att det är en aktuell fråga i både Sverige och Danmark och att Sametinget i Sverige och Norge håller på med att utarbeta en mall för hur repatriering ska gå till.

– Det här är i tidens anda och vi började redan för ett år sedan med att ansöka och ta kontakt med universiteten i Lund och Uppsala. I Lund finns inget som identifierar vem personen var men vi vet namnet på mannen som dog i Uppsala och de anhöriga är positiva. Får vi nu bara ett positivt svar från Uppsala kommer vi göra en ceremoni tillsammans med kyrkan i Arjeplog, som ska hitta en plats på vår kyrkogård, säger Blind.

Vem som i slutändan får betala för själva repatrieringen är ännu oklart.

Vi har sökt utbildningsminister Anna Ekström med frågan om det är aktuellt att lämna tillbaka fler samiska kvarlevor, men hon har inte återkommit med svar.

Samiska kvarlevor

På Historiska museet vid Lunds universitet finns kranier från två samiska män från Luleå och en man från Arjeplog.

På Uppsala universitetsmuseum finns samiska kvarlevor efter minst 46 samer, varav ett monterat skelett från Arjeplog samt kranier och skelettdelar från minst 17 personer från Ruonala-kyrkogården utanför Karesuando.

Kvarlevorna från Ruonala förvaras på Ájttemuseet i Jokkmokk, med ett uttryckligt besked i deponibrevet att de inte får återbegravas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!