Ride and seek utökar till långdistans

Skoterorienteringstävlingen, som var den första i sitt slag i Sverige, utökar. Ride and seek Fortitude avgörs till helgen: ”Det blir minst lika jävligt, fast 30 checkpoints istället för tio”, säger Joakim Armgren.

Innovatörer. Det saknas inte idéer hos Joakim Armgren och Anton Högberg på Experience Arjeplog. På fredag går startskottet för Ride and seek Fortitude, ett nytt långdistanslopp i skoterorientering i Arjeplogs fjällvärld.

Innovatörer. Det saknas inte idéer hos Joakim Armgren och Anton Högberg på Experience Arjeplog. På fredag går startskottet för Ride and seek Fortitude, ett nytt långdistanslopp i skoterorientering i Arjeplogs fjällvärld.

Foto: Foto: Sofie Abrahamsson

ARJEPLOG2018-03-19 16:16
undefined
Innovatörer. Det saknas inte idéer hos Joakim Armgren och Anton Högberg på Experience Arjeplog. På fredag går startskottet för Ride and seek Fortitude, ett nytt långdistanslopp i skoterorientering i Arjeplogs fjällvärld.

Om vanliga Ride and seek är sprinten, så är Fortitude långloppet. Den ultimata utmaningen för tävlingshungriga friåkare.

– Vi har tänkt länge på att jobba vidare med konceptet Ride and seek, men det ställer också vissa krav på kvalitet sedan vi blivit ett känt namn, säger Joakim Armgren på Experience Arjeplog.

Så kom man ändå till slut fram till hur nästa steg skulle se ut.

– Vi har tittat och inspirerats av enduro, rally och andra långlopp och kokat ner det till Fortitude, säger Anton Högberg.

Så här: Konceptet är detsamma som tidigare och kanske ser enkelt ut på papper. Navigera dig med koordinater till kontrollerna, och gör det snabbast. Skillnaden mot för ursprungskonceptet är att nu sträcker sig tävlingen över två dagar, innefattar tre gånger så många kontroller och körs i lag om två förare. Tävlingen delas upp i olika transportsträckor och terrängsträckor, där det blir extra viktigt att ha koll på tiden.

– Missar man starttiden på en terrängsträcka har man ingen chans till poäng där, så att vara på plats i tid kommer att bli avgörande, säger Armgren.

Tävlingsområdet är omkring 4x8 mil stort, och sällskapet kommer att övernatta i Vuonatjviken på fredag, för att fortsätta jakten dagen efter.

– Det kommer bli minst lika jävligt som Ride and seek, fast 30 kontroller istället för tio. Vi räknar med utmattade förare på lördag kväll.

Ride and seek Fortitude

Långdistanslopp för skoterorientering där uthållighet är nyckelordet. Man tävlar i lag om två personer och ska plocka 30 kontroller under två dagar. Loppet delas upp i delmoment, där det blir extra viktigt att hålla tiden.

För varje terrängsträcka med tre kontroller har man en timme på sig, sedan ska man hinna till nästa start som har ett förutbestämt klockslag. Är man inte på plats vid starten går man miste om chansen att plocka poäng på den sträckan. Vinner gör den som tar flest kontroller, snabbast, sett över två dygn. Starten går fredag morgon och förstapriset är 20 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om