Rattfylleriet bland testförarna fortsätter

Trots polisens informationskampanjer fortsätter rattfylleriet bland testförare i Arjeplog. Mellan tisdag och onsdag åkte två förare med koppling till testindustrin fast i polisens kontroller. Nu växer frustrationen hos polisen.

Andreas Lestander är polis i Arjeplog och ser stora problem med fortsatt rattfylleri bland testförare. "Det är en fortgående trend", säger han. (Arkivbild)

Andreas Lestander är polis i Arjeplog och ser stora problem med fortsatt rattfylleri bland testförare. "Det är en fortgående trend", säger han. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Arjeplog2024-03-10 19:06

PT har tidigare berättat om det utbredda rattfylleriet bland testförare i Arjeplog. Polisen bedömer att det handlar om kulturkrockar när utländska förare konfronteras med Sveriges hårda lagstiftning kring alkohol i trafiken. För att råda bot på problemet har polisen inför denna säsong hållit möten med testföretagen och uppmanat dem att sprida ordet till sina anställda. 

Trots polisens informationskampanj fortsätter däremot rattfylleriet.

– Jag tycker att läget är alltjämt lika problematiskt. Vi får fundera på om vi måste nå ut på något annat sätt, men vi vidhåller också att det här är ett individuellt ansvar. Jag vill inte hänga ut några specifika företag, men när vi ser en ökning av rattfylleri den här årstiden finns det tydliga kopplingar till testindustrin, säger områdespolisen Andreas Lestander.

Mellan tisdag och onsdag tog polisen fast två förare som vid kontroll översteg gränsen för 0,2 promille. Båda två åläggs nu att betala 23 800 respektive 35 800 kronor i böter. En av dem fick också sitt körkort återkallat. Även under måndagen påträffades flera förare som låg på gränsen för rattfylleri.

– Två blåste positivt och blev medtagna för kroppsbesiktning men hamnade då under gränsen för rattfylleri. Vi hade 5-6 stycken som medgav att de druckit alkohol innan körning. Det är ett systematiskt beteende som vi ser där alla som kör tror att de är under gränsen. De är inte medvetna om att de tar en risk eftersom de tror att gränsen är högre än vad den är, säger Andreas Lestander.

Andreas Lestander beskriver en tilltagande känsla av frustration över att rattfylleriet inte minskar, men säger också att polisens verktyg för att förebygga problemet är begränsat.

– Vi har inget annat väl än att försöka nå ut till förare som kommer hit och berätta om hur det fungerar i Sverige. Vi ska ha ett nytt möte med företagen liknande det vi hade innan säsongen. Vi vill berätta om vår syn på det här och att det fortfarande slarvas bland de besökande bilförarna. Vi vill fortsätta trycka på att arbetsgivaren ska hjälpa oss med det här, säger han och fortsätter:

– Vi försöker också få dem som åker fast att informera sina kollegor. Förutom riskerna man utsätter andra trafikanter för blir det dryga böter för de förare som åker dit. De riskerar också att förlora sitt körkort och därmed sitt levebröd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!