Osäkra inkomster avskräcker plogbilsförarna

13 bilar från Svevia har skött plogningen i Arjeplogs kommun, 60 mil allmän väg och 16 mil enskild. Nu har Svevia tappat fem bilar, därmed ser Andreas Boman på Svevia ingen möjlighet att fortsätta ploga enskilda vägar.

Plogbilsförarna i Arjeplog flyr fältet på grund av de nya reglerna för plogning. "Vi har tappat fem bilar av 13", säger Andreas Boman på Svevia som därför inte ser någon möjlighet att fortsätta ploga enskilda vägar. (Arkivbild)

Plogbilsförarna i Arjeplog flyr fältet på grund av de nya reglerna för plogning. "Vi har tappat fem bilar av 13", säger Andreas Boman på Svevia som därför inte ser någon möjlighet att fortsätta ploga enskilda vägar. (Arkivbild)

Foto: Jeanette Lövgren

Arjeplog2024-09-30 05:00

Svevia har meddelat vägsamfälligheter att de, efter en upphandling med Trafikverket, inte längre kan utföra vinterväghållningen för enskilda vägar i kommunen.

Andreas Boman, platschef på Svevia i Arjeplog, berättar att det är många parametrar som gör att plogningen inte längre kommer att utföras.

undefined
Fredrik Olofsson, Trafikverkets sektionschef, är oförstående till Svevias kritik mot upphandlingen. "Nu baseras plogning på vilket väderutfall det är på väderstationerna. Hur det kan påverka Svevias vilja att ploga enskilda vägar vet jag inte", säger han. (Arkivbild)

– Trafikverket har gjort en ändring i upphandlingen som gör att vi tappat väldigt många plogbilar. Det är en annan typ av upphandling där det finns en osäkerhet om hur mycket plogning det blir. Tidigare har man plogat en kilometer och fått betalt för en kilometer. Nu vet vi inte förrän dagen efter om vi får betalt. Det är inte lika intressant att ploga med det nya systemet, säger han.

Han menar att det stora problemet är att allt färre vill ploga och ha jour.

– Vi får inte ihop tillräckligt med bilar och grundproblemet är den nya typen av upphandling.

Hur tycker du att det här ska lösas?

– Det vill jag inte gå in på. Men jag vet att Swerock kommer att ha någon resurs, men inte hur mycket de kommer att klara av. Jag vet inte hur långt ärendet har kommit, säger han.

Fredrik Olofsson, Trafikverkets sektionschef, är oförstående till Svevias kritik.

– Det enda som skiljer den här upphandlingen från den förra är att vi har infört en annan ersättningsmodell för snöröjningen, samma modell som i övriga landet. Tidigare hade Trafikverket en kilometerbaserad ersättningsmodell. Nu baseras det på vilket väderutfall det är på väderstationerna. Hur det kan påverka Svevias vilja att ploga enskilda vägar vet jag inte, säger han.

Fredrik Olofsson berättar att entreprenörer har kört trots att det inte funnits någon snö på backen.

– På många ställen har vinterkostnaderna svällt jättemycket. Vissa har satt jättehöga priser på vintern, jättelåga på sommarjobben, det är en anledning till varför man införde den väderbaserade ersättningsmodellen.

– Hur mycket Svevia får betalt har de ju delvis bestämt själva, de har satt priset och vet ungefär hur mycket det kostar snöröja det här området. Det pris de sätter mot oss kanske är lägre än det utförda arbetet.

Vem ska ta samhällsansvar?

– Om Trafikverket ska ta ett större ansvar så är det andra som fattar det beslutet. Jag hoppas att vägsamfälligheterna kan lösa detta tillsammans med Svevia, säger Fredrik Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!