Det är inte mycket som är sig likt på Coop i Arjeplog. I stort sett allt har bytt plats ett flertal gånger sedan i maj förra året. Det var då spaden sattes i jorden och utbyggnaden och ombyggnationerna startade. 27 miljoner kronor, och nio månader senare är butiken 200 kvadratmeter större och betydligt energisnålare.
– Trots att vi nu har tillfört fler frysar och kylar i butiken så använder vi 40 procent mindre el. Det känns väldigt bra. Dessutom har vi installerat en laddstolpe utanför butiken och på så sätt ökat tillgängligheten för elbilar. Vi tror på Arjeplog, därför har vi gjort den här investeringen, säger Peter Fjällborg, vd för Coop Norrbotten.
Anette Westerlund som är butikschef säger att butiken ökar i försäljning varje år, trots en minskande befolkning.
– Jag ser positivt på framtiden och så även våra kunder. Renoveringen betyder jättemycket, både personal och kunder har längtat efter det här. Nu känner alla att vi fått en nytändning! Att Coop tror på Coop Arjeplog är också ett hopp för framtiden.
Kunden Gudrun Gustavsson som besökte invigningen är mycket nöjd med slutresultatet, och vill skicka en stor eloge till personalen på Coop.
– De har varit otroligt vänliga och hjälpsamma genom hela processen, trots att det måste ha varit ansträngande med all flytt och stök. Det blev jättefint i slutänden!
En annan kund, Björg Karlman, är särskilt glad över den nya charkdisken.
– Kul med ett litet annat utbud!