Från och med måndag införs de nya besöksrutinerna. Dörren innanför entrén kommer vara låst och besökarna hänvisas till receptionen för att anmäla sin ankomst. Vid bokade besök kommer kommunens tjänstepersoner att möta upp vid entrén.
– Vi har en arbetsplats som även innehåller en del statliga myndigheter så vi har kommit överens om att inte alla ska ges tillgänglighet. Vi vill också att besökare ska få ett bättre bemötande, man ska inte behöva springa runt och leta folk, säger Peter Andersson, kommunchef i Arjeplogs kommun.
Enligt honom handlar det om en arbetsmiljöfråga då personal har upplevt det otryggt att det gått runt okända personer i korridorerna.
Målsättningen är också att ge en högre servicenivå. Om inte medborgarservice kan svara på frågorna så bokas en tid.
– Alla som kommer till huset ska kunna få ett svar, man ska inte behöva gå och leta en person som kanske inte är där. Tiderna man sitter på kontoret och kan ta emot besök är ganska begränsade på en dag, säger Peter Andersson.
För att jobba fram den nya besöksrutinen har det krävts en del ombyggnationer och samverkan med övriga verksamheter i huset. Polisen nås exempelvis utan att behöva passera receptionen.
Arjeplogs kommun jobbar för att öka tillgängligheten. Ett led i det är att införa fler e-tjänster. Bygglovshantering är ett exempel på en tjänst som nästan är färdig, enligt Peter Andersson.